Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
„Tymczasem spada ciemność jak pilśniowy kapelusz
obłazi nas chude milczenie
wiedza wydaje się lizaniem
choć zawsze większa od odpowiedzi
skomli chłód zrozumienia”

Kolejne wersety ukazują bezradność człowieka wobec tajemnic wiary. Nie chodzi o to, że nie można na jej temat zdobyć konkretnej wiedzy, ale o to, że owa wiedza nie przyniesie odpowiedzi, nie ugasi głodu, będzie tylko przedsmakiem („lizaniem”). Religii opartej na zrozumieniu, brak żarliwości. Ale ostatni werset wiersza pokazuje, że taki stan zaciemnienia jest potrzebny, „żeby nie wiedzieć jeszcze a już uwierzyć”. Niewiedzę, pustkę, ciemność Twardowski przedstawia jako łaskę, która prowadzi do Boga.

Za Szybko - Jan Twardowski - treść


Za szybko chcesz wiedzieć wszystko
już masz pretensję
do samego Boga, że odłożył słuchawkę -
do własnego Anioła Stróża, że nietypowy
nie biały, ale serdecznie rudy -
podobno na dwóch etatach
ponieważ fruwa - omija pytania
(a wszędzie tyle pyskatego cierpienia)
za prędko chcesz, żeby wszystko było tak proste
jak seter irlandzki
ze Świętym Franciszkiem w brązowych oczach
gdy łeb zwężony położy na kolanach
ofiarując ogon -
wypróbowany przyrząd do powitań i pożegnań

tymczasem spada ciemność jak pilśniowy kapelusz
obłazi nas chude milczenie
wiedza wydaje się lizaniem
choć zawsze większa od odpowiedzi
skomli chłód porozumienia

wszystko, żeby nie widzieć jeszcze, a już wierzyć


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  samotność - analiza i interpretacja, treść
2  Proza księdza Twardowskiego
3  przezroczystość - analiza i interpretacja, treść



Streszczenia książek
Tagi: