Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
 
Mury od czasu swojej premiery w 1978 roku stały się hymnem podziemnej opozycji, która w 1980 roku przekształciła się w „Solidarność”. Utwór wykonywano na zakończenie programu pod tym samym tytułem. Repertuar tria Kaczmarski, Gintrowski i Łapiński składał się głównie z kompozycji dwóch pierwszych muzyków do tekstów Zbigniewa Herberta. Artyści nie ukrywali, że Mury miały największy potencjał oddziaływania na tłum z całego zbioru, dlatego wybrali ją na utwór tytułowy. W programie znalazły się poza nimi takie utwory jak Pompeja, Encore czy Casanova.

Zaznajamiając się z treścią Murów można wyczuć pewien paradoks, ponieważ opowiada on właśnie o tym, jak ludzie, odbierając pieść artyście, często doprowadzają do zmiany jej przesłania.

Inspiracją dla powstania utworu była pieśń L’estaca (Pal) katalońskiego barda Lluisa Llacha. Kaczmarski miał możliwość zaznajomienia się z nagraniem, na którym artysta w otoczeniu dziesięciotysięcznego tłumu wykonywał ten utwór, a zgromadzeni ludzie trzymali w dłoniach świeczki i chórem wyśpiewywali refren. L’estaca szybko stała się hymnem opozycji wobec twardych rządów generała Franco, który szczególnie nienawidził Katalonii. Sama w sobie pieśń o wyrywaniu pala, do którego przywiązane są łańcuchy zniewalające ludzi nie przymusiła Kaczmarskiego do napisania podobnej. Wbrew intencjom artysty, bowiem uczyniono z niej hymn masowego ruchu. Mury Kaczmarskiego oparte są na tej samej melodii, co L’estaca. Poeta w rozmowie z Grażyną Preder, opublikowanej w książce Pożegnanie barda, powiedział:
Była to autentyczna pieśń o wolności, z cudowną melodią, porywającą tak bardzo, że tłum śpiewał wspólnie z artystą paląc przy tym świece. Mnie to natychmiast skojarzyło się z rewolucją bolszewicką, o której ktoś na Zachodzie powiedział, że nie zwyciężyłaby, gdyby nie porywające pieśni. No i napisałem Mury, czyli słowa do istniejącej melodii, mówiące o tym, jak utwór przestaje być własnością autora, staje się własnością tłum.

Mury w swojej warstwie fabularnej opowiadają historię Llouisa Llacha. W pierwszej zwrotce widzimy katalońskiego barda wykonującego swój utwór przed wielotysięcznym tłumem:

strona:   - 1 -  - 2 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij




  Dowiedz się więcej
1  Obława - analiza i interpretacja
2  Charakterystyka twórczości Jacka Kaczmarskiego
3  Jacek Kaczmarski - biografia