Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W czterech czterowersowych, rymowanych zwrotkach (układ ABBA) podmiot liryczny (tożsamy z autorem – wybitnym Skamandrytą) pouczającym tonem napomina adresatów (młodych ludzi), by konformizm zamienili na bezkompromisowość, uległość na bunt, bierność na działanie, materializm na bezinteresowność, nieśmiałość i skrytość na odwagę, ostrożność na intuicję, odkładanie wszystkiego na później na zrobienie tego dziś.

Liryk dostarcza nowego odczytania symbolu lisa. Gdy podmiot przestrzega, by bronić się przed przemianą w człowieka, który nie lata jak orły - lecz stąpa jak lisy, przedstawia nowe cechy lisa: chciwość, drobnostkowość i fałszywą przewrotność. Przenośne znaczenie zyskują także pióra flaminga, w które na starość zmienią się orle skrzydła. Według Słonimskiego symbolizują one stagnację i zleniwienie.
W wierszu pojawia się odniesienie do topiki literackiej oscylującej wokół motywu młodości. Słonimski przywołuje bohatera dzieła Cervantesa - dzielnego hiszpańskiego rycerza Don Kichota, zapisanego w literaturze jako symbol młodzieńczego idealizmu, marzycielstwa, naiwności ze względu na walki toczone z wiatrakami (widział w nich rzeczywistych wrogów).

Na uwagę zasługuje wykorzystanie negatywnych epitetów na dobitne scharakteryzowanie materialistów ciułających grosz do grosza: brzuch pełny, wypchana kiesa, pełna misa, a pozytywnych, pełnych energii i siły, na opisanie młodości: złote ostrze, nagła młodość, ostra klinga, śmiałe oko, najdziksze ostępy, pióra skrzydlate.

Również interesujące jest zgromadzenie słownictwa militarnego, oddającego waleczność i dynamizm młodości: ostrze spisy; miecze; krzesanie iskier mieczem; jak klinga.

strona:   - 1 -  - 2 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij




  Dowiedz się więcej
1  Twórczość Słonimskiego
2  Smutno mi Boże - analiza i interpretacja