1. Co to jest bibliografia?
2. Ogólne zasady tworzenia bibliografii
3. Jak napisać opis bibliograficzny artykułu z czasopisma?
4. Jak napisać opis bibliograficzny książki?
5. Jak napisać opis bibliograficzny filmu lub serialu?
6. Jak napisać opis bibliograficzny źródła internetowego?
7. Jak szukać źródeł do bibliografii?
2. Ogólne zasady tworzenia bibliografii
3. Jak napisać opis bibliograficzny artykułu z czasopisma?
4. Jak napisać opis bibliograficzny książki?
5. Jak napisać opis bibliograficzny filmu lub serialu?
6. Jak napisać opis bibliograficzny źródła internetowego?
7. Jak szukać źródeł do bibliografii?
Szukanie odpowiednich książek, artykułów i czasopism to praca dosyć czasochłonna, a niekiedy nawet frustrująca. Jeśli zupełnie nie wiemy, od czego zacząć, warto trzymać się pewnego schematu oraz kilku zasad:
1. Jeśli masz już temat, Twoje pierwsze kroki powinny powędrować w dwa miejsca: do internetowych katalogów (najlepiej kilku bibliotek) oraz na strony ze spisami książek (np. Lubimy Czytać). Tam wpisuj słowa kluczowe, na jakich Ci zależy i patrz, jakie książki na ten temat napisano.
2. Znalezione książki możesz wypożyczyć lub kupić, ale także spróbować poszukać ich w internecie. Sprawdzonymi źródłem wyszukiwania legalnych książek w postaci multimedialnej są Google Books (tutaj często znajdziesz literaturę zagraniczną) oraz cyfrowa biblioteka Wolne Lektury (darmowy dostęp online do większości polskich lektur).
3. Sprawdź, co Wikipedia ma do powiedzenia na omawiany przez Ciebie temat. Oczywiście nie po to, by wykazywać Wikipedię jako swoje źródło, ale po to, aby przejrzeć bibliografię, jaka znajduje się pod interesującymi Cię hasłami. Autorzy treści na Wikipedii zwykle posługują się wiarygodnymi źródłami w postaci książek lub artykułów naukowych.
4. Jeśli masz już kilka książek na interesujący Cię temat, od razu zajrzyj na ich… ostatnie strony. Tak – bibliografia książek to dosłownie kopalnia kolejnych źródeł z danej dziedziny. Wyszukaj każdą z pozycji w internecie i zastanów się, czy Ci się przyda oraz jak możesz ją zdobyć (wiele książek można dostać w naprawdę niskich cenach w internetowych outletach lub w formie używanej na serwisach typu Allegro).
5. Poza książkami warto też przejrzeć dostępne na dany temat publikacje naukowe. Tutaj najciekawszym źródłem jest Google Scholar, czyli jedna z najbardziej podstawowych wyszukiwarek poświęconych naukowym publikacjom. Jej ogromnym plusem jest możliwość wyszukiwania publikacji po słowach kluczowych. Możesz również skorzystać z Czytelni Czasopism PAN lub bardziej specjalistycznych, branżowych zbiorów, jak na przykład Bibliografia Historii Polskiej, Polska Bibliografia Wojskowa czy Polska Bibliografia Literacka.
6. Warto zajrzeć również do bazy Biblioteki Narodowej. Tam znajdziesz listy artykułów, które pojawiały się w polskich gazetach, tygodnikach oraz czasopismach. Następnie wystarczy tylko odszukać dany numer: albo w elektronicznej wersji, albo w zbiorach biblioteki.
7. Pamiętaj, że źródła do pracy naukowej nie mogą pochodzić z blogów (no chyba, że tematem Twojej pracy jest analiza danego bloga). Jeśli analizujesz artykuły z czasopism (tygodników, dwutygodników, miesięczników, kwartalników), zacznij od zajrzenia na stronę internetową danego tytułu. Często teksty z wydań drukowanych publikowane są również w internecie. Korzystaj z zasobów internetowych instytucji, fundacji, stowarzyszeń czy uniwersytetów. Będziesz mieć pewność, że treści są wiarygodne.
1. Jeśli masz już temat, Twoje pierwsze kroki powinny powędrować w dwa miejsca: do internetowych katalogów (najlepiej kilku bibliotek) oraz na strony ze spisami książek (np. Lubimy Czytać). Tam wpisuj słowa kluczowe, na jakich Ci zależy i patrz, jakie książki na ten temat napisano.
Dobrze wiedzieć
Niestety nie wszystkie książki znajdziesz w internetowych katalogach bibliotek. Jeśli domyślasz się, że źródła niezbędnego do Twojej pracy mogą być starsze niż 30 lat, udaj się do biblioteki osobiście i sprawdź katalog kartkowy.
Niestety nie wszystkie książki znajdziesz w internetowych katalogach bibliotek. Jeśli domyślasz się, że źródła niezbędnego do Twojej pracy mogą być starsze niż 30 lat, udaj się do biblioteki osobiście i sprawdź katalog kartkowy.
2. Znalezione książki możesz wypożyczyć lub kupić, ale także spróbować poszukać ich w internecie. Sprawdzonymi źródłem wyszukiwania legalnych książek w postaci multimedialnej są Google Books (tutaj często znajdziesz literaturę zagraniczną) oraz cyfrowa biblioteka Wolne Lektury (darmowy dostęp online do większości polskich lektur).
3. Sprawdź, co Wikipedia ma do powiedzenia na omawiany przez Ciebie temat. Oczywiście nie po to, by wykazywać Wikipedię jako swoje źródło, ale po to, aby przejrzeć bibliografię, jaka znajduje się pod interesującymi Cię hasłami. Autorzy treści na Wikipedii zwykle posługują się wiarygodnymi źródłami w postaci książek lub artykułów naukowych.
4. Jeśli masz już kilka książek na interesujący Cię temat, od razu zajrzyj na ich… ostatnie strony. Tak – bibliografia książek to dosłownie kopalnia kolejnych źródeł z danej dziedziny. Wyszukaj każdą z pozycji w internecie i zastanów się, czy Ci się przyda oraz jak możesz ją zdobyć (wiele książek można dostać w naprawdę niskich cenach w internetowych outletach lub w formie używanej na serwisach typu Allegro).
5. Poza książkami warto też przejrzeć dostępne na dany temat publikacje naukowe. Tutaj najciekawszym źródłem jest Google Scholar, czyli jedna z najbardziej podstawowych wyszukiwarek poświęconych naukowym publikacjom. Jej ogromnym plusem jest możliwość wyszukiwania publikacji po słowach kluczowych. Możesz również skorzystać z Czytelni Czasopism PAN lub bardziej specjalistycznych, branżowych zbiorów, jak na przykład Bibliografia Historii Polskiej, Polska Bibliografia Wojskowa czy Polska Bibliografia Literacka.
6. Warto zajrzeć również do bazy Biblioteki Narodowej. Tam znajdziesz listy artykułów, które pojawiały się w polskich gazetach, tygodnikach oraz czasopismach. Następnie wystarczy tylko odszukać dany numer: albo w elektronicznej wersji, albo w zbiorach biblioteki.
7. Pamiętaj, że źródła do pracy naukowej nie mogą pochodzić z blogów (no chyba, że tematem Twojej pracy jest analiza danego bloga). Jeśli analizujesz artykuły z czasopism (tygodników, dwutygodników, miesięczników, kwartalników), zacznij od zajrzenia na stronę internetową danego tytułu. Często teksty z wydań drukowanych publikowane są również w internecie. Korzystaj z zasobów internetowych instytucji, fundacji, stowarzyszeń czy uniwersytetów. Będziesz mieć pewność, że treści są wiarygodne.
Poradnik - Jak napisać bibliografię?
1. Co to jest bibliografia?
2. Ogólne zasady tworzenia bibliografii
3. Jak napisać opis bibliograficzny artykułu z czasopisma?
4. Jak napisać opis bibliograficzny książki?
5. Jak napisać opis bibliograficzny filmu lub serialu?
6. Jak napisać opis bibliograficzny źródła internetowego?
7. Jak szukać źródeł do bibliografii?
2. Ogólne zasady tworzenia bibliografii
3. Jak napisać opis bibliograficzny artykułu z czasopisma?
4. Jak napisać opis bibliograficzny książki?
5. Jak napisać opis bibliograficzny filmu lub serialu?
6. Jak napisać opis bibliograficzny źródła internetowego?
7. Jak szukać źródeł do bibliografii?