1. Jak napisać list? Ogólne zasady
2. Poprawna budowa listu
3. Jak napisać e-maila? Zasady pisania i budowa maila
4. Przykładowy e-mail do nauczyciela
5. Przykładowy list prywatny - do babci
6. Przykładowy list oficjalny - do dyrektora szkoły
7. List motywacyjny - zasady pisania i przykład
2. Poprawna budowa listu
3. Jak napisać e-maila? Zasady pisania i budowa maila
4. Przykładowy e-mail do nauczyciela
5. Przykładowy list prywatny - do babci
6. Przykładowy list oficjalny - do dyrektora szkoły
7. List motywacyjny - zasady pisania i przykład
Niezależnie od tego, jaki rodzaj listu piszesz, ich budowa właściwie się od siebie nie różni. Każdy list tradycyjny musi się składać kolejno z:
Doskonale wiemy, że sformułowania typu „formuła pożegnalna” czy „zwrot do adresata” mogą Ci niewiele mówić. Spokojnie, pozwól, że omówimy każdy składnik listu po kolei, a potem przejdziemy do przykładów. Z pisaniem list jest jak z pieczeniem ciasta. Kiedy dodasz składniki w złej kolejności lub zapomnisz cukru czy jajek, efekty będą kiepskie. Zakalec to i tak najlepsze, co może się stać, w porównaniu do odrzuconego podania o pracę, bury od profesora na studiach czy klienta, który rezygnuje z kontraktu.
1. Miejscowość i data
Czyli miejscowość, z której piszesz lub wysyłasz list, a także aktualna data. System, jaki wybierzesz do zapisania daty, nie ma żadnego znaczenia.
2. Dane nadawcy – w przypadku listu oficjalnego
W lewym górnym rogu, poniżej miejscowości i daty należy napisać własne dane: imię i nazwisko oraz adres zamieszkania (np. w przypadku listów do urzędników) lub pełnioną funkcję, która jest istotna dla tematu (np. przewodniczący Samorządu Uczniowskiego),
3. Zwrot do adresata, czyli nagłówek
Zwrot zawsze zapisujemy od lewej strony, kończąc go przecinkiem lub wykrzyknikiem (wykrzyknika używaj wyłącznie w listach prywatnych). W przypadku listów oficjalnych, wysyłanych do osób, które pełnią określoną funkcję, w tym miejscu powinno się wypisać pełną nazwę stanowiska, np.
Sz. P. Teresa Kowalska
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8
w Warszawie
Zwroty przy listach prywatnych:
- Drogi Marku!
- Cześć Irenko,
- Kochany Dziadku,
Zwroty przy listach oficjalnych:
- Szanowny Panie Profesorze,
- Szanowna Pani Doktor,
- Szanowni studenci,
- Dzień dobry,
4. Treść listu
5. Podpis
Podpis zapisujemy ręcznie po prawej stronie. Warto przed podpisaniem się dodać jeszcze formułę grzecznościową, np.:
Pozdrawiam,
Całuję (tylko w listach prywatnych!)
Z wyrazami szacunku,
Z poważaniem,
Serdecznie pozdrawiam,
Poza standardowymi zwrotami grzecznościowymi mamy dla Ciebie kilka innych przydatnych zwrotów, które często stosuje się w listach różnego typu:
Zwracam się z uprzejmą prośbą o…,
Zwracam się z pytaniem o…,
Piszę w nawiązaniu do…,
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby,
Będę wdzięczny za szybką odpowiedź,
Zawiadamiam, że dnia…,
- miejscowości i daty (w prawym górnym rogu),
- danych nadawcy (raczej tylko w przypadku listu oficjalnego),
- zwrotu do adresata (czyli nagłówka),
- treści, czyli wstępu, rozwinięcia i zakończenia,
- formuły pożegnalnej,
- Twojego podpisu.
Dobrze wiedzieć
Pisząc treść listu, musisz pamiętać o stosowaniu akapitów oraz formy grzecznościowej, czyli wielkiej litery przy zaimkach, takich jak: Ty, Twój, Ciebie, Wy, Wasz, Państwo, Państwa, Pana, Pani itp.
Pisząc treść listu, musisz pamiętać o stosowaniu akapitów oraz formy grzecznościowej, czyli wielkiej litery przy zaimkach, takich jak: Ty, Twój, Ciebie, Wy, Wasz, Państwo, Państwa, Pana, Pani itp.
Doskonale wiemy, że sformułowania typu „formuła pożegnalna” czy „zwrot do adresata” mogą Ci niewiele mówić. Spokojnie, pozwól, że omówimy każdy składnik listu po kolei, a potem przejdziemy do przykładów. Z pisaniem list jest jak z pieczeniem ciasta. Kiedy dodasz składniki w złej kolejności lub zapomnisz cukru czy jajek, efekty będą kiepskie. Zakalec to i tak najlepsze, co może się stać, w porównaniu do odrzuconego podania o pracę, bury od profesora na studiach czy klienta, który rezygnuje z kontraktu.
1. Miejscowość i data
Czyli miejscowość, z której piszesz lub wysyłasz list, a także aktualna data. System, jaki wybierzesz do zapisania daty, nie ma żadnego znaczenia.
2. Dane nadawcy – w przypadku listu oficjalnego
W lewym górnym rogu, poniżej miejscowości i daty należy napisać własne dane: imię i nazwisko oraz adres zamieszkania (np. w przypadku listów do urzędników) lub pełnioną funkcję, która jest istotna dla tematu (np. przewodniczący Samorządu Uczniowskiego),
3. Zwrot do adresata, czyli nagłówek
Zwrot zawsze zapisujemy od lewej strony, kończąc go przecinkiem lub wykrzyknikiem (wykrzyknika używaj wyłącznie w listach prywatnych). W przypadku listów oficjalnych, wysyłanych do osób, które pełnią określoną funkcję, w tym miejscu powinno się wypisać pełną nazwę stanowiska, np.
Sz. P. Teresa Kowalska
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8
w Warszawie
Dobrze wiedzieć
Jeśli zwrot do adresata kończysz przecinkiem, pamiętaj, aby pierwszy wyraz treści listu rozpoczynał się od małej litery. Przecinek bowiem nie kończy zdania. Jeśli z kolei wybrałeś wykrzyknik, zacznij pierwsze zdanie listy wyrazem pisanym małą literą.
Jeśli zwrot do adresata kończysz przecinkiem, pamiętaj, aby pierwszy wyraz treści listu rozpoczynał się od małej litery. Przecinek bowiem nie kończy zdania. Jeśli z kolei wybrałeś wykrzyknik, zacznij pierwsze zdanie listy wyrazem pisanym małą literą.
Zwroty przy listach prywatnych:
- Drogi Marku!
- Cześć Irenko,
- Kochany Dziadku,
Zwroty przy listach oficjalnych:
- Szanowny Panie Profesorze,
- Szanowna Pani Doktor,
- Szanowni studenci,
- Dzień dobry,
Dobrze wiedzieć
Nigdy nie używaj zwrotu „witaj”! Wiele osób uważa go za niepoprawny, gdyż naturalnie stawia nadawcę w pozycji wyższej niż adresat (a tego raczej chcemy uniknąć). Radzimy Ci też uważać z nadużywaniem zwrotu „dzień dobry”. Lepiej nie zaczynaj tak listów do kadry akademickiej, nauczycieli czy pracodawców. Niektórzy uważają je za zbyt mało oficjalne. „Dzień dobry” pozostaw sobie dla zwykłych maili, wysyłanych np. do sprzedawców w internecie, klientów w firmie czy znajomych, z których jesteś na Pan/Pani.
Nigdy nie używaj zwrotu „witaj”! Wiele osób uważa go za niepoprawny, gdyż naturalnie stawia nadawcę w pozycji wyższej niż adresat (a tego raczej chcemy uniknąć). Radzimy Ci też uważać z nadużywaniem zwrotu „dzień dobry”. Lepiej nie zaczynaj tak listów do kadry akademickiej, nauczycieli czy pracodawców. Niektórzy uważają je za zbyt mało oficjalne. „Dzień dobry” pozostaw sobie dla zwykłych maili, wysyłanych np. do sprzedawców w internecie, klientów w firmie czy znajomych, z których jesteś na Pan/Pani.
4. Treść listu
- wstęp: wprowadzenie, w jakiej sprawie piszesz, odwołanie się do wcześniejszej korespondencji z adresatem lub nawiązanie do jego listu.
- rozwinięcie: czyli kwintesencja tematu, np. prośba, informacja, podziękowanie itp. Pamiętaj, aby list był możliwie zwięzły i na temat. Nie ma po co się rozwlekać, szczególnie jeśli piszesz do osób, których nie znasz. Szanuj ich czas!
- zakończenie: zamknięcie wiadomości pozdrowieniami, prośbą o odpowiedź, informacją o tym, co do listu dołączasz lub postscriptum.
5. Podpis
Podpis zapisujemy ręcznie po prawej stronie. Warto przed podpisaniem się dodać jeszcze formułę grzecznościową, np.:
Pozdrawiam,
Całuję (tylko w listach prywatnych!)
Z wyrazami szacunku,
Z poważaniem,
Serdecznie pozdrawiam,
Dobrze wiedzieć
Na końcu listu możesz dodać postscriptum, czyli dodatkową myśl, która mogła przyjść Ci do głowy już po napisaniu listu lub zawierającą dodatkowe informacje na jakiś inny temat. Aby dodać postscriptum, zapisz „PS:” lub „PS.”, a następnie napisz to, co chcesz dodać na koniec.
Na końcu listu możesz dodać postscriptum, czyli dodatkową myśl, która mogła przyjść Ci do głowy już po napisaniu listu lub zawierającą dodatkowe informacje na jakiś inny temat. Aby dodać postscriptum, zapisz „PS:” lub „PS.”, a następnie napisz to, co chcesz dodać na koniec.
Inne zwroty, które mogą Ci się przydać podczas pisania listu
Poza standardowymi zwrotami grzecznościowymi mamy dla Ciebie kilka innych przydatnych zwrotów, które często stosuje się w listach różnego typu:
Zwracam się z uprzejmą prośbą o…,
Zwracam się z pytaniem o…,
Piszę w nawiązaniu do…,
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby,
Będę wdzięczny za szybką odpowiedź,
Zawiadamiam, że dnia…,
Poradnik - Jak napisać list?
1. Jak napisać list? Ogólne zasady
2. Poprawna budowa listu
3. Jak napisać e-maila? Zasady pisania i budowa maila
4. Przykładowy e-mail do nauczyciela
5. Przykładowy list prywatny - do babci
6. Przykładowy list oficjalny - do dyrektora szkoły
7. List motywacyjny - zasady pisania i przykład
2. Poprawna budowa listu
3. Jak napisać e-maila? Zasady pisania i budowa maila
4. Przykładowy e-mail do nauczyciela
5. Przykładowy list prywatny - do babci
6. Przykładowy list oficjalny - do dyrektora szkoły
7. List motywacyjny - zasady pisania i przykład