Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Profesor Spanner

W pewien majowy dzień członkowie Głównej Komisji Badań Zbrodni Niemieckich wędrują w towarzystwie dwóch niemieckich profesorów, znajomych Spannera, po terenie Instytutu Anatomicznego. Przebywają w tych miejscach po raz drugi i są przygotowani na to, co widzieli już wcześniej. Najpierw wchodzą do piwnicy, w której w kilku ogromnych kadziach leżą ciała, zachowane w doskonałym stanie. W innym basenie złożone zostały odcięte głowy. Następnie udają się do niewielkiego budynku z czerwonej cegły, w którym na palenisku stoi kocioł, przeznaczony do gotowania ludzkich torsów, odartych ze skóry. W oszklonej szafce, na półkach leżą wygotowane czaszki i kości, a w skrzyni – spreparowane płaty ludzkiej skóry. Widzą również piec, w którym palono odpadki i kości. Na stole leżą kawałki białego mydła i foremki.

Jako pierwszy przesłuchiwany jest młody mężczyzna, pracujący jako preparator u profesora Spannera. Jego relacja przybliża sylwetkę naukowca, który pisał książkę o anatomii i w czasie wojny – od 1943 roku – zajmował się produkcją mydła wyrabianego z ludzkiego tłuszczu. Przesłuchiwany opowiada o procesie produkcji, zdobywaniu ludzkich ciał z więzień i szpitali dla obłąkanych. Nie wie, gdzie obecnie przebywa Spanner, który w styczniu 1945 roku opuścił Instytut. Na ścianie pomieszczenia wisi „recept”, przywieziony ze wsi przez jedną z asystentek. Nie wie również, co profesor robił z gotowym mydłem. Przypuszcza, że profesor nie kazał mówić, o tym, co robili, ponieważ „cywilni” mogli się dowiedzieć i wywołać niepotrzebne zamieszanie. Jest nieświadomy tego, że produkcja mydła z ludzkiego tłuszczu była przestępstwem. Przyznaje, że sam używał tego mydła, choć początkowo się brzydził, lecz dobrze się pieniło i służyło do prania. Na koniec dodaje, że „w Niemczech, można powiedzieć, ludzie umieją coś zrobić - z niczego...”

Po południu przesłuchiwani są koledzy profesora Spannera. Obaj są lekarzami i twierdzą, że nie wiedzieli nic o produkcji mydła z ludzkiego tłuszczu. Obaj zgodnie przypuszczają, że Spanner mógł być do tego zdolny. Wysoki lekarz uzasadnia postępowanie Spannera rozkazem, jaki mógł otrzymać i który wykonywał, ponieważ był „karnym członkiem partii”. Jego towarzysz jest przekonany, że postępowanie naukowca wynikało ze względu na stan ekonomiczny Niemiec, które wówczas przeżywały „wielki brak tłuszczów”.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Przy torze kolejowym - streszczenie
2  Cechy kompozycji „Medalionów” Zofii Nałkowskiej
3  Medaliony - plan wydarzeń



Komentarze: Medaliony - streszczenie

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-03-17 22:38:47

Streszczenie wręcz kapitalne.. Tak trzymać!


2019-03-17 14:03:25

bardzo poruszajaca lektura a to co ludzie robili podczas wojny zwłaszcza ci bestialscy Niemcy to naprawsde szok.... jak mozna było zamykac ludzi w bunkrach i zostawiac na smierc głodową albo zabijać dzieci?...........


2019-03-15 22:19:02

Mimo, ze czytalam ksiazke przeczytalam to streszczenie i uwazam ze jest naprawde dobre.Jesli ktos nie lubi czytac lektur to polecam


2019-03-15 20:27:21

"polskie obozy smierci" to poprostu zabieg jezykowy, to dzielo literackie ile mozna powtarzac "obozy koncentracyjne" w tamtych czasach nie rozpatrywano tego w kategoriach "polskich obozów" rozumianych w dzisiajszym znaczeniu, autorka ma namysli jedynie geograficzne położenie lub to ze cierpieli tam polacy, tyle


2019-03-15 17:31:16

nie no, czytałam i książke i streszczenie i musze powiedziec że przerażające.no, ale my-Polacy tez nie bylismy lepsi.My tez zabijaliśmy Żydów, niektórzy Polacy współpracowali z nazistami, poza tym staj wojenny w Pl, który pochłonął wiele ofiar.




Streszczenia książek
Tagi: