Z drugiej strony, Homer ukazuje głębokie cierpienie w postaciach Achillesa i Priama. Achilles, nękany bólem po stracie przyjaciela, zostaje pochłonięty przez pragnienie zemsty, co prowadzi do bezlitosnego traktowania ciała Hektora. Priam, z kolei, ukazuje skrajne cierpienie rodzica, który traci dziecko; w swoim bólu zwraca się bezpośrednio do zabójcy syna, prosząc o możliwość godnego pochówku.
Heroizm i cierpienie są nierozerwalnie ze sobą połączone w losach wielu postaci literackich. Charakter, doświadczenia i emocje kształtują reakcje bohaterów na przeciwności losu, przy czym cierpienie może stać się katalizatorem heroicznych działań, a odwaga prowadzić do głębokiego bólu.
Kontekst mitologiczny
Antygona, główna bohaterka mitu tebańskiego, staje przed wyborem między posłuszeństwem wobec króla Kreona a oddaniem czci zmarłemu bratu, Polinejkesowi, który został uznany za zdrajcę i pozbawiony prawa do godnego pochówku. Mimo zakazu, Antygona decyduje się pochować brata, wierząc w swoje przekonania i wiarę. Za ten czyn zostaje skazana na śmierć.
Nawiązania (literatura):
- „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski – doktor Tomasz Judym podjął heroiczną walkę z ubóstwem i chorobami, mimo że oznaczało to jego prywatne cierpienie;
- „Zdążyć przed panem Bogiem” Hanna Krall – w tym utworze przedstawiony został ogrom cierpienia Żydów przebywających w getcie warszawskim oraz ich heroizm, który w ich przypadku nie oznaczał walecznej postawy, a chęć zdecydowania o sposobie własnej śmierci;
- „Inny świat” Gustaw Herling-Grudziński – w tragicznej rzeczywistości sowieckich łagrów heroizmem był nawet bunt Kostylewa i opalanie sobie ręki w ogniu.