Po wielu latach powraca do Rzymu, gdzie ukrywa się jako żebrak przed własnym domem, nie rozpoznany przez rodzinę. Dopiero po jego śmierci, dzięki listowi opisującemu jego poświęcenie, prawda o jego świętym życiu zostaje objawiona, a Rzym zjednoczony oddaje mu hołd.
Śmierć nie była dla Aleksego straszna. Właściwie, był na nią przygotowany. Kiedy odczuwał, że jego dni na ziemi dobiegają końca, przyjął ją z pokorą i wdzięcznością za lata spędzone w służbie Bogu. Zrozumiał, że śmierć jest tylko kolejnym krokiem w jego duchowej podróży. Gdy umierał, cudowny zapach otoczył jego ciało, a list trzymany w dłoni stał się testamentem jego poświęcenia.
Kontekst społeczny
W średniowieczu, z powodu niskiego poziomu higieny, epidemii i wojen, śmierć była powszechna i tylko nieliczni dożywali trzydziestego roku życia. Śmierć, będąc centralnym tematem w literaturze, była przedstawiana jako przejście do życia wiecznego i przynosząca ulgę w cierpieniu.
Nawiązania (literatura):
- „Pieśń o Rolandzie” – śmierć głównego bohatera doskonale wpisuje się w motyw ars moriendi pokazujący jak z godnością umrzeć;
- „Wielki testament” François Villon – utwór zawiera nawiązania do średniowiecznego hasła „Memento Mori”, porusza motyw tańca śmierci, a samą śmierć ukazuje pod kątem naturalistycznym jako rozkład ciała;
Nawiązania (sztuka):
- „Taniec śmierci” – obraz nieznanego autora znajdujący się w kościele Bernardynów w Krakowie jest realizacją motywu danse macabre.