Franciszkańska idea umiłowania natury opiera się na przekonaniu, że świadome obcowanie z przyrodą pozwala ludziom zbliżyć się do Boga. Dla świętego Franciszka, przyroda była nie tylko miejscem kontemplacji, ale także źródłem mądrości. Obserwując rytm i harmonię przyrody, można było dążyć do zrozumienia boskich zamysłów. Uważał, że każda roślina, każde zwierzę, ma w sobie iskrę boskości i może być drogą do zrozumienia wyższych prawd. Dlatego Franciszek traktował wszystkie stworzenia z głębokim szacunkiem, widząc w nich manifestację Bożej obecności.
Kontekst filozoficzny
Święty Franciszek z Asyżu, pochodzący z zamożnej rodziny, doznał objawienia Boga i porzucił materialne bogactwa na rzecz ascetycznego życia, dając początek ruchowi franciszkanizmu. Ten ruch opierał się na ubóstwie, modlitwie i pomocy bliźnim. Franciszek czerpał radość z głębokiego związku z naturą, widząc w niej objawienie Bożej obecności.
Nawiązania (literatura):
- „Modlitwa żebraka”, „Przedśpiew” Leopold Staff – wiersze poety stanowią pochwałę prostego życia pełnego radości i wiary w Boga;
- „Księga ubogich” Jan Kasprowicz – w wierszach został wyrażony zachwyt nad pięknem przyrody i zachęta do jego odkrywania. Ponadto zwróć uwagę na utwór „Hymn do świętego Franciszka”, w którym Kasprowicz wyraża swoją akceptację dla cierpienia jako pochodzącego od Boga oraz miłość do bliźniego;
- „Mrówko ważko biedronko”, „Drzewa niewierzące” Jan Twardowski – w prostych wierszach księdza Twardowskiego każdy nawet najmniejszy element natury jest równie ważny, jak człowiek, a sama natura jest dla niego piękna i napełnia go radością.