Mianem Sarmatów określano polskich szlachciców w okresie od końca XVI do połowy XVIII wieku. Przedstawiciele tego stanu uważali, że wywodzą się od starożytnego ludu Sarmatów i wybrańców Boga. Sarmaci aktywnie uczestniczyli w życiu politycznym państwa, pełniąc istotne role w strukturach władzy.
Jan Chryzostom Pasek w swoich "Pamiętnikach" ukazał życie szlachcica sarmackiego w latach 1656-1688. Jego doświadczenia jako walecznego żołnierza, a później ziemianina, obfitowały w kontrowersje. Pomimo licznych odznaczeń, wielokrotnie wdawał się w awantury i często nadużywał alkoholu. Z kolei jego postawa wobec innych, zwłaszcza chłopstwa, była lekceważąca.
Pasek, reprezentując typowego Sarmatę, był pełen sprzeczności. Głęboka religijność szlachty często była w kontraście z ich przesądami, co wyraźnie widać w zachowaniu głównego bohatera. Wartości takie jak rodzina i tradycja dominowały w jego życiu, ale jednocześnie wyraźnie dostrzegamy egoizm, pychę i niespójność w jego postępowaniu. Ta złożoność portretu sarmackiej kultury ukazuje jej bogactwo i paradoksy.
Nawiązania (literatura)
NEGATYWNY OBRAZ SARMATÓW
- „Satyry” Ignacy Krasicki – w satyrach został ukazany negatywny obraz szlachty jako ludzi zacofanych („Do króla”), zajmujących się wyłącznie pijaństwem i biesiadowaniem („Pijaństwo”), a porzucenie przez nich dawnych wartości doprowadziło do upadku Polski („Świat zepsuty”);
- „Powrót posła” Julian Ursyn Niemcewicz – jest to kolejny utwór stanowiący krytykę największych wad Sarmatów, którymi według autora były m.in. udawany patriotyzm, chciwość, dbanie o własne interesy, poczucie wyższości nad innymi grupami społecznymi i konserwatywne poglądy objawiające się głównie niechęcią do zmian;
POZYTYWNY OBRAZ SARMATÓW
- „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz – w utworze obraz szlachty został wyidealizowany, a jej przedstawiciele ukazani jako obrońcy polskości i dawnych tradycji;
- „Trylogia” Henryk Sienkiewicz – cykl powieści Sienkiewicza powstał „ku pokrzepieniu serc”, dlatego autor przedstawił w nich Sarmatów jako odważnych i pobożnych patriotów gotowych do najwyższych poświęceń na rzecz ojczyzny. Portret szlachty w „Trylogii” nie jest jednak pozbawiony wad, o czym świadczy, chociażby kreacja Kmicica i jego kompanów.