Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Życie milionów Polaków w stanie wojennym było ogromnym wyzwaniem. Problemem były nie tylko braki w sklepach, ale przede wszystkim inwigilacja, ograniczenia i rewizje. O tym, z czym musieli się mierzyć zwyczajni ludzie w tym czasie, opowiedział Marek Nowakowski w utworze „Raport o stanie wojennym”.

- Opowiadania pozbawione ubarwień ukazują tragizm codziennego życia w stanie wojennym.
- Nowakowski zwrócił uwagę na problem braków żywności i kolejek tworzących się przed sklepami na wieść o planowanej dostawie.
- Polacy żyli w atmosferze strachu przed rewizjami, ponieważ nawet niewinni nie mogli czuć się bezpiecznie („Boże, zmiłuj się nad Wilnem”).
- Ponadto zmagali się z rozterkami egzystencjalnymi i tym, jaką postawę przyjąć („2072 dni”).
- Aby przetrwać podejmowali się różnych działań i działali pod przykrywką, by uniknąć zdemaskowania („Kolporter”).
- Wielu obywateli wykorzystywali ten trudny czas i godzili się donosić w zamian za indywidualne korzyści („Sekretne oblicze”, „Słoneczko”, „Szczur”, „Róg obfitości”).
- Nowakowski zwrócił uwagę także na konflikty między społeczeństwem związane z tym, że przyjmowali różne postawy wobec zaistniałej sytuacji.

„Raport z oblężonego miasta” Zbigniew Herbert – podmiot liryczny jako starszy człowiek otrzymał funkcję kronikarza i starał się jak najdokładniej opisać obserwowane w trakcie stanu wojennego wydarzenia;


Udostępnij



  Dowiedz się więcej