Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Matura ustna 2025 MATURA 2025 - pełną odpowiedź na wszystkie pytania maturalne znajdziesz w ebooku - 110 odpowiedzi na pytania jawne. Sprawdzam >>

Rodzina w "Skąpcu" Moliera to dysfunkcyjny mikroświat, w którym skąpstwo ojca, Harpagona, dominuje nad wszystkimi relacjami między domownikami. Harpagon, wdowiec i ojciec dwójki dzieci, chce się prezentować jako zamożny, ale jednocześnie skąpi każdego grosza, oszczędzając nawet na podstawowych potrzebach swoich dzieci. Prowadzi to do licznych napięć w rodzinie. Jego córka, Eliza, była gotowa poślubić obcego mężczyznę, by uniknąć narzuconego przez ojca małżeństwa bez posagu, podczas gdy jej brat Kleant, z powodu braku wsparcia finansowego, popada w długi.

W tym domu nie ma miejsca na miłość, bezpieczeństwo czy szacunek. Harpagon widział w swoich dzieciach tylko zagrożenie dla swojego majątku, traktując je jak intruzów. Eliza i Kleant, czując się niekochani, nienawidzili ojca, marząc o jego śmierci, która wydawała się rozwiązaniem ich problemów. Pomiędzy nimi a ojcem nie ma prawdziwej więzi, a tylko ciągłe spiski i wzajemna niechęć. W tej komedii Molier pokazuje, jak obsesja na punkcie pieniędzy może zniszczyć rodzinne więzi i uczynić życie nieszczęśliwym.

Kontekst twórczości autora
Molier w swojej twórczości przedstawia różne aspekty życia rodzinnego, często w kontrowersyjny i krytyczny sposób. W "Świętoszku", fałszywa pobożność i manipulacja duchownego wprowadza chaos do harmonijnie funkcjonującej rodziny, ukazując jednocześnie, że autorytet ojca nie zawsze jest synonimem mądrości i odpowiedzialności. "Śluby panieńskie" są satyrą na konserwatywne poglądy dotyczące małżeństwa, które krępują młodych ludzi i uniemożliwiają im swobodny wybór partnera życiowego. Natomiast "Skąpiec" przedstawia obraz rodziny, gdzie pieniądze stają się najważniejszym elementem relacji, prowadząc do nieufności i konfliktów. Wszystkie te sztuki podkreślają, jak różne czynniki społeczne i kulturowe wpływają na relacje rodzinne.

Nawiązania (literatura):
  • „Zemsta” Aleksander Fredro – autor doskonale ukazał pod maską komedii skomplikowane relacje w rodzinach Cześnika i Rejenta. Klara i Wacław musieli ukrywać łączące ich uczucie przed skonfliktowanymi opiekunami i dopiero na skutek podstępu udało im się wziąć ślub;
  • „Ferdydurke” Witold Gombrowicz – Młodziakowie stanowią przykład rodziny, która chce uchodzić za nowoczesną i postępową, choć w rzeczywistości są konserwatywni, a próbując uciec od jednej formy, wpadali w kolejną;
  • „Tango” Sławomir Mrożek – obraz rodziny w dramacie zupełnie odbiega od standardowego modelu kochającej się rodziny. W domu Stomilów panował chaos, poszczególne osoby zupełnie nie potrafiły odnaleźć się w swoich rolach i jedynie najmłodszy Artur próbował przywrócić dawny porządek.



E-book - 110 pytań maturalnych na maturę ustną z języka polskiego










  Dowiedz się więcej