W tym domu nie ma miejsca na miłość, bezpieczeństwo czy szacunek. Harpagon widział w swoich dzieciach tylko zagrożenie dla swojego majątku, traktując je jak intruzów. Eliza i Kleant, czując się niekochani, nienawidzili ojca, marząc o jego śmierci, która wydawała się rozwiązaniem ich problemów. Pomiędzy nimi a ojcem nie ma prawdziwej więzi, a tylko ciągłe spiski i wzajemna niechęć. W tej komedii Molier pokazuje, jak obsesja na punkcie pieniędzy może zniszczyć rodzinne więzi i uczynić życie nieszczęśliwym.
Kontekst twórczości autora
Molier w swojej twórczości przedstawia różne aspekty życia rodzinnego, często w kontrowersyjny i krytyczny sposób. W "Świętoszku", fałszywa pobożność i manipulacja duchownego wprowadza chaos do harmonijnie funkcjonującej rodziny, ukazując jednocześnie, że autorytet ojca nie zawsze jest synonimem mądrości i odpowiedzialności. "Śluby panieńskie" są satyrą na konserwatywne poglądy dotyczące małżeństwa, które krępują młodych ludzi i uniemożliwiają im swobodny wybór partnera życiowego. Natomiast "Skąpiec" przedstawia obraz rodziny, gdzie pieniądze stają się najważniejszym elementem relacji, prowadząc do nieufności i konfliktów. Wszystkie te sztuki podkreślają, jak różne czynniki społeczne i kulturowe wpływają na relacje rodzinne.
Nawiązania (literatura):
- „Zemsta” Aleksander Fredro – autor doskonale ukazał pod maską komedii skomplikowane relacje w rodzinach Cześnika i Rejenta. Klara i Wacław musieli ukrywać łączące ich uczucie przed skonfliktowanymi opiekunami i dopiero na skutek podstępu udało im się wziąć ślub;
- „Ferdydurke” Witold Gombrowicz – Młodziakowie stanowią przykład rodziny, która chce uchodzić za nowoczesną i postępową, choć w rzeczywistości są konserwatywni, a próbując uciec od jednej formy, wpadali w kolejną;
- „Tango” Sławomir Mrożek – obraz rodziny w dramacie zupełnie odbiega od standardowego modelu kochającej się rodziny. W domu Stomilów panował chaos, poszczególne osoby zupełnie nie potrafiły odnaleźć się w swoich rolach i jedynie najmłodszy Artur próbował przywrócić dawny porządek.