Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Każde pokolenie ma inne spojrzenie na świat i pragnie zmian, co nierozerwalnie wiąże się z konfliktami między młodymi i starymi. Sławomir Mrożek rzucił zupełnie inne światło na problem konfliktów międzypokoleniowych w dramacie „Tango”.

- Bohaterami „Tanga” są członkowie trzypokoleniowej rodziny.
- Najstarsze pokolenie powoli odchodziło w zapomnienie.
- Eleonora i Stomil byli reprezentantami pokolenia, które doprowadziło do rewolucji obyczajowej znoszącej wszelkie zasady i ograniczenia.
- Najmłodsze pokolenie reprezentował Artur, który pragnął przywrócenia dawnych zasad, by jako młody człowiek mógł przeżyć okres buntu.
- Konflikt pokoleń w dramacie jest związany z walką nowoczesności z konserwatyzmem.
- Mrożek odwrócił jednak role członków rodziny i to najmłodszy Artur podjął walkę z dziecinnym zachowaniem Eugenii, swobodą rodziców i prostactwem Edka.
- Jego cichym sprzymierzeńcem był jedynie dziadek Eugeniusz, jednak ostatecznie okazał się słaby i bał się przeciwstawić Edkowi.
- Konflikt w rodzinie Stomila zakończył się śmiercią Artura i zwycięstwem brutalnego Edka.

„Mit o Dedalu i Ikarze” – Dedal reprezentuje dojrzałość i stateczność, a jego syn Ikar młodzieńcze pragnienie wolności i wyzwolenia się spod władzy rodzicielskiej;


Udostępnij



  Dowiedz się więcej