Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Bohaterem Ferdydurke jest trzydziestoletni Józio, początkujący pisarz. Utwór rozpoczyna scena, w której Józio budzi się ze snu z poczuciem wewnętrznego rozdarcia – wydaje mu się, że – mimo swoich trzydziestu lat – ciągle jest „niewypierzonym chłystkiem”. Pojawia się wówczas profesor Pimko, który siłą narzuca mu rolę dziecka i zaciąga powtórnie do szkoły. Instytucja ta – jak się okazuje – ma za zadanie wpychać młodzież w stan ponownego zdziecinnienia, jej nadrzędną rolą jest „upupianie” uczniów, którym narzuca się „gębę” skromności, czystości i niewinności.

Józio musi zmagać się z absurdami staroświeckiego systemu wychowania, w którym nie ma miejsca na samodzielne myślenie, a tylko bezmyślne powtarzanie wyuczonych formułek. Szkolne schematy i bezmyślność nauczycieli obnaża zwłaszcza lekcja polskiego prowadzona przez profesora Bladaczkę, który każe uczniom bezsensownie, bo bez żadnych wyjaśnień, powtarzać słowa: „Słowacki wielkim poetą był”. Kolejna jest lekcja łaciny – równie nudna i niewnosząca niczego ważnego w życie uczniów, tak że klasie znów zaczęła grozić „powszechna niemożność”. Reakcją uczniów na takie postępowanie pedagogów okazuje się podział na dwa obozy: „chłopaków” i „chłopiąt”. „Chłopięta”, których przywódcą jest Pylaszczkiewicz, zwany Syfonem, podporządkowują się schematom narzucanym przez szkołę, „chłopaki” – przeciwnie – buntują się pod wodzą Miętalskiego (Miętusa). Dalej odbywa się „pojedynek na miny” – szlachetne i paskudne, dwóch przywódców, który kończy się przymusowym uświadamianiem, czyli „gwałtem przez uszy” dokonanym przez Miętusa na Syfonie.

W tym momencie pojawia się pierwsza dygresja w utworze. Pisarz wypowiada się w niej na tematy związane z samą twórczością, powstawaniem dzieła i odnoszeniem się przez pisarza do istniejących wzorców, a także jej odbiorem. Interesuje go również problem formy, zastanawia się, czy to my stwarzamy formę, czy przeciwnie to ona stwarza nas. Po tym wstępie rozpoczyna się opowiadanie Filidor dzieckiem podszyty – historia pojedynku dwóch profesorów: syntetyka Filidora i analityka Anty-Filidora, która kończy się stwierdzeniem, iż
Wszystko podszyte jest dzieckiem
.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Ferdydurke - ramowy plan wydarzeń
2  Gombrowicz – nauczyciel życia
3  Główne wątki powieści



Komentarze: Ferdydurke - streszczenie „w pigułce”

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-03-23 20:59:35

Mówienie, że niewiele zrozumieliście jest dowodem na waszą ignorancję. Wszystko, co zostało stworzone przez człowieka może być przez człowieka zrozumiane. A że czasem wymaga to inteligencji i wiedzy... Gombrowicz to Geniusz.


2019-03-23 18:26:44

Probuje z każdej strony zorzumieć Ferdudrurke ale sie nie da, musiałabym wiąść to co ona brał, żęby go zrozumiec.Niech to jeszcze na maturze spotkam i długopisem zabije...


2019-03-23 15:07:45

warto też czasem przeczytac biografie autora zeby zrozumiec o co chodzi w ksiązce a przypadku Gombrowicza jest to jak najbardziej wskazane bo wiele z jego dziecinstwa i młodości ma odzwierciedlenia w jego twórczości. pozdrawiam


2019-03-22 15:17:32

za jebista ksiazka polecam wszystkim fanom Harry'ego Pottera !! na prawde mega jołki ;) myśle że wszyscy co pisza że są spoko i ta ksiązka jest z dupy i nic nie wnosi są nie do konca rozwinieci intelektualnie i ich szansa na ponowny rozwoj stoi pod znakiem zapytania


2019-03-20 15:26:46

Jejku jaka ta tresc skomplikowana Nie bede moze orginalna ale zgodze sie z moimi przedmowcami i napisze krotko Ten Dombrowicz naprawde musial duzooo ziola wypalic zeby napisac takie cos beznadziejne cos :D Konic i bomba a kto czytal ten traba Wylew :D




Streszczenia książek
Tagi: