Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Rozdział 3
Na kolejnej lekcji chemii wezwany do zademonstrowania doświadczenia Ciamciara był nieprzytomny. Przez przypadek przekręcił kurek w drugą stronę i wyprodukował gaz piorunujący, który wybuchł. Zaalarmowany wybuchem dyrektor z politowaniem stwierdził, że to klasa ósma A i zawiesił wszelkie doświadczenia. Na przerwie w Wędzarni Zasępa wytłumaczył, że każdy nauczyciel ma swoją piętę Achillesa, czyli słabość. Pędzelkiewicz, który miał brata w jedenastej klasie miał dowiedzieć się o sposobach na konkretnych nauczycieli.



Następnego dnia Pędzel wyznał, że jego brat Tomek nic nie zdradził. Zasępa postanowił po pomoc udać się do Alibaby. Ten zganił ich, mówiąc że uczniom Lindego nie przystoi prosić o pomoc, że zawsze radzili sobie sami („Radź sobie sam, jak umiesz!”). Obruszył się, gdy wspomnieli o „sposobach”. Chłopacy odeszli upokorzeni. Zasępa upierał się, że istnieją sposoby i postanowił zapytać o nie ananasa – Kickiego. Przekupiony pestkami i obietnicą jazdy na motorze brata Pędzla łobuz skierował ich do Lepkiego z dziesiątej klasy zwanego Szekspirem.



Rozdział 4
Lepkiego odnaleźli na sali gimnastycznej podczas próby przedstawienia. Zostali wpuszczeni jako statyści. Nie sprzeciwiali się, gdy ucharakteryzowano ich na Murzynów. Nie udało im się wyjaśnić pomyłki i zaangażowali się w przedstawienie. W jednej ze scen mieli związać Szekspira, który grał wodza. Wykorzystali nadarzającą się sposobność i porwali aktora. Związanemu wytłumaczyli swoje położenie, jednak ten opierał się przed wyjawieniem sposobu. Zdecydowali się na tortury źdźbłem trawy. Nie przynosiły jednak one rezultatów. Nagle okazało się, że Szekspira obsiadły mrówki i szamocąc się uwolnił się z więzów. Owady zaatakowały też chłopców, którzy przed zemstą uciekli do Wędzarni.



Przerażona widokiem czarnych postaci woźna Więckowska pobiegła do szkoły. Chłopcy zabarykadowali się, a Szekspir obmyślał zemstę, gdy nadszedł dyrektor z panem Żwaczkiem i pozostałymi aktorami. Dyrektor nie mógł uwierzyć w opowieści Więckowskiej o Murzynach, jednak drzwi do wędzarni były zamknięte. Żwaczek przypuszczał, ze kryją się tam czterej uczniowie klasy ósmej A, których nie było na polskim. Sytuację wyjaśnił Szekspir, jednak nauczyciele nie do końca byli przekonani, że chłopców zainteresowała dramatyczna sztuka. Lepki poprosił dyrektora, by nazajutrz zwolnił czterech chłopców z trzeciej lekcji.





strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij





  Dowiedz się więcej
1  Sposób na Alcybiadesa - streszczenie w pigułce
2  Jak wyglądała szkoła w „Sposobie na Alcybiadesa”?
3  Zenon Zasępa - charakterystyka