Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Rozdział 14
Zaczął się czas Wielkiego Asocjacyjnego Bluffu oraz pochody Ósmej Legii w każdy dzień, w jaki odbywała się historia. Na każdej lekcji działał Dryf. Dyżurni przygotowywali się sumiennie i zagajali belfra. Ten dyskutował, a potem skupiał się na swej opowieści. Nauczyciele przyglądali się temu zjawisku z zaniepokojeniem. Jedni uważali, że to zasługa przemowy dyrektora, inni że to podstęp, działanie hormonów lub błazeństwo. Zmienił się także profesor Misiak. Na półrocze wystawił klasie czwórki i piątki. Stał się bardziej ruchliwy, mniej przygarbiony i odmłodniał. Stwierdził, że ma do czynienia z klasą historyczną – stąd jego sukces pedagogiczny.



Ciało pedagogiczne wyrażało niepokój, dlatego Ciamcia z Zasępą ze strachem udali się do Alibaby po miesiącu od nakazu uspokojenia nauczycieli. Ten stwierdził, że wszystko jest w porządku, a nauczyciele są zdezorientowani. Uczniowie rzeczywiście polubili historyka i sami zgłaszali się do odpowiedzi. Rozwinęła się także działalność kółka historycznego, które organizowało projekcje filmów oraz przedstawienia. Jedynie Zasępa nie był zadowolony i uważał, że SPONAA działa w sposób „zwyrodniały”. Poważnie porozmawiał z kolegami, jednak okazało się, że sam także jest zarażony SPONĄ.



Wkrótce zmieniło się zachowanie innych nauczycieli. Zaczęli wciągać uczniów do dyskusji. Ciamciara z chemii dostał trójkę mimo zniszczenia sprzętu naukowego. Nazwał go eksperymentatorem i zaoferował swą pomoc. Podobnie Dziadzia na matematyce zaczął dostrzegać u uczniów klasy ósmej wybitną inteligencję, a Zasępę nazwał nieoszlifowanym brylantem. Podobny przełom nastąpił na fizyce, biologii i językach obcych – starych metod trzymali się pan Żwaczek i pani Kalino.



Rozdział 15
Dryf historyczny trwał całą zimę. Wszystko zmieniło się piątego kwietnia. Przeddzień Alcybiades poinformował ósmą klasę, że będzie oprowadzać wycieczkę ze Szkoły Podstawowej im. H. Kołłątaja w Ełku. Klasa przeraziła się, że ich niewiedza wyjdzie na jaw. Na wycieczce miał być też dyrektor z prymusem - Juliuszem Lepkim. Po wyjściu nauczyciela uczniowie stwierdzili, że żaden z nich nic nie umie. Zasępa oskarżył kolegów, że cały czas zakuwali, a teraz nic nie umieją. Ich niewiedza na wycieczce może zabić Alcybiadesa. Ciamcia zastanawiał się, że sam także jest winien. Szczerze polubił Misiaka.





strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij





  Dowiedz się więcej
1  Sposób na Alcybiadesa - streszczenie w pigułce
2  Marcin Ciamciara - charakterystyka
3  Język powieści „Sposób na Alcybiadesa”