Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Wiersz ten ukazuje czytelnikowi wojenną rzeczywistość. Jest świadectwem rozterek, jakie dręczą młodego poetę, który został niejako przez los przymuszony do walki zbrojnej. Jest to wewnętrzny tragizm Baczyńskiego – młody, wątły poeta, walczący i zmuszony do zabijania.

Czas ukazany w utworze to czas Apokalipsy spełnionej. Poeta nawiązuje tu do biblijnej wizji końca świata, korzystając z metaforyki wzburzonych żywiołów i wstrząsanej katastrofami ziemi:
Jak morze wydęte grozą
Nie ujarzmiona piętrzy się ziemia
[...]
i chyba pancerz ziemi za ciasny
pęka, rozsadza i grzmi, i grzmi.
Jest to świat niebezpieczny, groźny, złowrogi. Nie jest on przyjazny człowiekowi, który czuje się w nim jak intruz. Obrazowo ukazują to użyte przez poetę czasowniki i rzeczowniki (morze wydęte grozą, otchłań otwiera usta ogromne, krzyk wysoki).

Przeciwko tym wszelkim złowrogim siłom wystąpili żołnierze smukli. Poeta opisuje, iż mają oni twarzyczki jasne, co świadczy o ich młodości, delikatności, niedoświadczeniu, co także w zdecydowany sposób odróżnia ich od zewnętrznego świata. Są za słabi i zbyt młodzi, by móc się tym siłom przeciwstawić i by zwyciężyć. Jedyne, co potrafią rozbić, to kochać – i umierać. Poeta pyta więc ich – i przy tym jednocześnie samego siebie:
O moi chłopcy, jakże nam światy
Odkupić jedną rozdartą duszą?
Poeta zdaje jednak sobie sprawę, iż ich przeznaczeniem jest śmierć w walce za kraj, co budzi w nim niemoc i bezradność:
Tak jak dziecko, kiedy umiera
I tak jak ojciec który musi żyć.



Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Cechy charakterystyczne twórczości K. K. Baczyńskiego
2  Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza i interpretacja
3  Z głową na karabinie - analiza i interpretacja, treść



Streszczenia książek
Tagi: