Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Wiersz ten napisany został w 1942 roku. Jak widać już z samego tytułu, jest to utwór zajmujący się kwestią historii, czyli zasadami, jakie rządzą ludzkim losem w dziejach. Również sytuacja, w jakiej znalazło się cale pokolenia poety zmusza go do tego, by zastanowić się nad historią jego rówieśników i jego samego.

W wierszu odnajdujemy dwa wątki: przywołuje on obraz powstań romantycznych (Arkebuzy dymiące jeszcze widzę, [...] ach, pułki kolorowe, [...] pożegnania wiotkie jak motyl świtu i rzęs trzepot, śpiew ptaka), a z drugiej strony jest aluzją do działań wojennych, jakie toczą się na terenie Polski – do wydarzeń jak najbardziej realnych i bliskich poecie (To krew ta sama spod kity czy hełmu / Czas tylko warczy jak lew / przeciągając obłoków wełną). Tą dychotomię podkreśla użyte przez Baczyńskiego słownictwo – arkebuzy (czyli dawna broń palna), rapier, kanonier – które w czasie II wojny światowej nie było stosowane.
Poeta zauważa jednak, iż historia się powtarza, jest cykliczna, a czas zachowuje się tak, jakby chciał zawrócić, choć nie ma takiej możliwości:
Czas tylko tak warczy jak lew
Przeciągając obłoków wełną.

Czas ciągle upływa, a sytuacja ludzi zdaje się pozostawać bez zmian:
To krew ta sama spod kity czy hełmu.
[...]
płacz, matko, kochanko, przebacz,
[...]
wy te same drżące u nieba,
wy te same róże sadzić jak głos
na grobach przyjdziecie [...].


Historia, choć się nigdy nie cofa, zatacza krąg, w którym spotyka się przeszłość z przyszłością. Wydarzenia i sytuacje minione mają swoje konsekwencje i reperkusje w teraźniejszości, przez co są stale obecne. Tym, co różni walki powstańcze od wojennej rzeczywistości, jest brak romantycznego mitu, który otaczał powstańców:
Ach, pułki kolorowe, kity u czaka,
Pożegnania wiotkie jak motyl świtu
I rzęs trzepot, śpiew ptaka,
Pożegnalnego ptaka w ogrodzie.

Poeta zdaje sobie sprawę, iż wojna nie jest wcale romantycznym uniesieniem, tylko okrutną walką, że nie anioł, nie anioł prowadzi. Pokazuje też, iż przelewana za wolność krew ma zawsze tą samą wartość:
krew ta sama spod kity czy hełmu.
Tak samo, jak romantyczni powstańcy, umierają teraz młodzi wojenni bohaterowie:


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Z lasu - analiza i interpretacja
2  Romantyczność - analiza i interpretacja
3  Cechy charakterystyczne twórczości K. K. Baczyńskiego



Komentarze: Historia - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-16 21:03:37

to chyba dwudziesty wiersz ktory musze zanalizowac!!mam juz tego dosc !! ja wiem ze jego poezja jest bardzo wartosciowa,opowiada o ciezkich czasach,niesie ze soba glebokie przeslanie,ale-na litosc Boska-nie kazcie nam tego interpretowac ;/ i to w dodatku na ocene... watpie czy sama polonistka wie o co w tym wszystkim dokladnie chodzi


2019-01-14 16:29:58

analiza jest bardzo szczegołowa czyli bardzo dobra...jedyne czego moge sie uczepic to porozrzucane wątki...od ostatniej linijki przechodzimy do pierwszej...ale sama napewno lepiej bym nie napisala:)...dzieki wielkie;):)


2019-01-14 16:16:38

W utworze odnaleźć możemy nawiązanie do cyklu powstańczego Grottgera, a także do "Rozdziobią nas kruki, wrony..." Żeromskiego. Warto by to zawrzeć w interpretacji :)


2019-01-05 21:55:55

misię ten wiersz zawsze kojarzył z jednym obrazem, który widzę w wyobraźni kiedy go czytam, z polem, rozległą łąką, drzewem, i przezroczystymi postaciami rycerzy :D koni, broni, i wszystkim co zawarte w tym utworze.


2019-01-04 18:12:23

Dla mnie analizy wierszy Baczynskiego na klp.pl są ok, ale mam taką polonistkę, która czepia się szczegolow. Jak dla niej to nie wystarczy dlatego tez szukam dalej.;/;]




Streszczenia książek
Tagi: