Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Kordian w zamyśle Słowackiego miał być repliką III części Dziadów Mickiewicza. Słowacki osiadł w 1832 roku w Paryżu. Wydane tam dwa tomiki Poezji nie zrobiły wrażenia na czytelnikach. Potem w Paryżu pojawił się Mickiewicz, ukazała się III część Dziadów i Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego. Paryż okazał się dla dwóch wieszczów za mały, poetycki wzorzec Mickiewiczowski narzucił się odbiorcom jako obowiązujący i Słowacki nie miał już czego szukać w Paryżu – tam królował Mickiewicz. Poza tym Mickiewicz obraził Słowackiego, umieszczając w III części Dziadów pod imieniem Doktora męża matki Słowackiego, Augusta Bécu. Doktor przedstawiony został w dramacie jako nikczemnik i sługa Nowosilcowa. Słowacki wyjechał więc do Genewy i tam napisał Kordiana.

Polemika Kordiana z Dziadami dotyczy głównie mesjanistycznej interpretacji przeznaczenia Polski. Analogia z Chrystusem i jego męką określała u Mickiewicza uniwersalny sens ofiary polskiej, złożonej dla zbawienia innych. W Kordianie przywołuje się w analogicznej funkcji postać Winkelrieda, legendarnego bohatera szwajcarskiego Średniowiecza, który w walce wbił dzidy wrogów we własne piersi. W jego ofiarnym geście był heroizm walki i czynu. Hasło
“Polska Winkelriedem narodów!”
zawierało w intencji Słowackiego inne określenie misji Polski niż ponowienie ofiary Chrystusowej. Kwestionowało cierpienie i bierną mękę jako najwyższe wartości etyczne, wskazując na sens czynnej walki ze złem historycznym. W dramacie temu realnemu złu, jakim jest carska Rosja, próbuje przeciwstawić się główny bohater.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Streszczenie Kordiana
2  ciekawostki
3  Kordian jako dramat romantyczny



Komentarze: Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-08 20:34:46

Moim zdaniem postać Kordiana to karykatura Konrada z Dziadów. Słowacki chciał ośmieszyć Mickiewicza, pokazując, że sam heroim i wiara w zwycięstwo nic nie daje. Kordian jest patriotą, ale działa w pojedynkę, chaotycznie, a do tego jest szaleńcem. Musimy pamiętać, dlaczego obaj poeci tak się lubili - mianowicie Mickiewicz oskarżał Słowackiego, że swoją poezją nie nawołuje Polaków do odzyskania niepodległości. Patrząc z tej strony, nie mogę zgodzić się x autorem opracowania.


2019-01-05 22:12:35

Wasze stronki z lekturami są super, wszystko można tutaj znaleźć, nawet jak zapomni sie ksiażki wyporzyczyć to tekst jest cały :). SUUUPER :), oby tak dalej.


2019-01-03 15:13:06

Wydaje mi się, że tytuł jest niezgodny z treścią dramatu. Słowacki odchodzi od teorii mesjanizmu, a nie modyfikuje ją. W "Kordianie" Polska ma być Winkerliedem narodów", a w Dziadów cz.III, "Polska jest Chrystusem narodów". Są to wizje se sobą sprzeczne i błędem jest stwierdzenie, że Winkerliedyzm jest odmianą mesjanizmu.


2018-12-30 22:35:08

matura za dwa dni konkretnie dziś jest godz 0.45 wtorek a w czwartek o godz.10.00!!!!!!!!!!! matura a więć usilnie powtaezam se wszystkie lekturki i cały wasz "serwis' jest ok!! krótko ale na temat !! to lubie! dzia ...może zdam???


2018-12-19 21:07:36

U Słowackiego mesjanizm polegał na tym, że z Polski miał wyjść duchowy przewodnik ludu, prorok (chodziło oczywiście o samego Słowackiego). Musiał to być szlachcic, który poprowadzi naród do rewolucji - ale rewolucji duchowej. Dlatego tak bardzo był Juliusz zawiedziony, kiedy podczas Wiosny Ludów Polacy walczyli o wolność polityczną: walka prowadzić miała do ustalenia nowego porządku, a według poety duchowo rozwija się tylko to, co niszczy stare formy, lecz niszczy nieskończenie.




Streszczenia książek
Tagi: