- wyruszenie Marcinka wraz z ojcem i matką saniami z rodzinnych Gawronek,
- zapoznanie się z nauczycielem Wiechowskim i jego rodziną,
- targowanie się pani Borowiczowej i pani Marcjanny Wiechowskiej o cenę nauki Marcinka,
- lament chłopca po odjeździe rodziców i pierwsza samotna noc w Owczarach.
2. Pierwsze miesiące nauki u pana Wiechowskiego:
- wprowadzanie Marcinka w szkolne zasady przez ucznia, Piotrka Michcika,
- odczytywanie listy obecności i śmieszne odpowiedzi dzieci, nie znających języka rosyjskiego,
- zagubienie i konsternacja Marcinka podczas pierwszych lekcji rosyjskiego i odpowiadania innych uczniów przy tablicy,
- kłopoty Marcina w nauce rosyjskiego i tęsknota za domem rodzinnym.
3. Wizytacja dyrektora Jaczmieniewa w Owczarach:
- wielkie przygotowania uczniów, budynku szkoły i domu Wiechowskiego,
- egzaminowanie dzieci przez dyrektora Jaczmieniewa,
- krytyczne uwagi dyrektora i zagrożenie utratą pracy przez nauczyciela,
- zaskakujący powrót Jaczmieniewa i przeprosiny za pomyłkę w ocenie pracy Wiechowskiego,
- relacja pani Wiechowskiej z rozmowy wiejskich bab z dyrektorem – żale z powodu uczenia tylko po rosyjsku,
- świętowanie w domu nauczyciela.
4. Starania pani Borowiczowej o przyjęcie syna do gimnazjum w Klerykowie:
- niecierpliwe oczekiwania rodziców i kandydatów na termin egzaminu do szkoły,
- dokuczliwe uwagi innych chłopców na temat wyglądu Marcinka,
- rozmowa pani Borowiczowej z Żydem, proponującym korepetycje u samego egzaminatora,
- zapisanie Marcina Borowicza na dodatkowe lekcje przygotowawcze u profesora Majewskiego,
- zakwalifikowanie się Marcina i innych uczniów pana Majewskiego na listę klasy wstępnej klerykowskiego gimnazjum,
- umieszczenie Marcinka na stancji u pani Przepiórkowskiej, dawnej znajomej matki chłopca.
5. Pierwsze kroki Marcina w nowej rzeczywistości szkolnej:
- kłopoty z opanowaniem materiału po rosyjsku, mimo usilnych starań Marcina i nieustannej nauki w ulubionym miejscu w zaroślach,
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 -