Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Julian Przyboś nazwał ten niezwykle skondensowany utwór „wierszem-płaczem”. Krytycy często interpretowali go, odnosząc do biografii poety i traktując jako podsumowanie, zapis rozmyślań nad własnym życiem. Mimo bowiem niewielkich rozmiarów, daleko posuniętej zwięzłości, wiersz ten zawiera wiele głębokich sensów.
Nie znam – mówi J. Przyboś – wiersza bardziej jednolitego, liryki, w której przeżycie związało się więźbą słów tak ściśle i lapidarnie jak Polały się łzy…


Słowa
Polały się łzy me czyste, rzęsiste[…]
stanowią ramę kompozycyjną utworu – rozpoczynają go bowiem i kończą. Ujmują w ten sposób w swoistą klamrę trzy wersy odnoszące się do trzech etapów w życiu człowieka: jego dzieciństwa, młodości i wieku dojrzałego. Powtarzające się słowa o płaczu nad własnym życiem podkreślają smutek, jakim przepełnione jest to wyznanie i nie dają żadnej nadziei na ukojenie. Rozrachunek z własną przeszłością okazuje się dramatycznie bolesny, bohater płacze, ponieważ uświadomił sobie, że życie przemija i pełne jest niezrealizowanych planów.

Każdy z wersów odnoszących się do kolejnego etapu życia bohatera wykazuje daleko idące podobieństwo w budowie. Poeta zastosował tu anafory, rozpoczynając każdy wers słowem „na” i dalej dookreślając, na co „polały się jego łzy” – na każdą kolejną fazę jego życia określaną wyrazistymi epitetami. Epitety te są tak dobrane, że rymują się, tworząc w ten sposób rym wewnętrzny, pozwalający poecie na osiągnięcie melodyjności wiersza. Dzieciństwo w ujęciu poety jest „sielskie” i „anielskie”, czyli wspaniałe, beztroskie, pełne ciepła. Dzięki zmiękczonej głosce „s” w słowach określających ten okres w życiu bohatera opis dzieciństwa oddaje owo ciepło, ma w sobie wiele delikatności. Inaczej jest już z młodością: „górna i durna” charakteryzowana jest przez mocne „r”. Wiek ten pełen górnolotnych planów okazał się „durny”, bowiem przedsiębrane przez zastanawiającego się nad swoim życiem bohatera działania nie mogły zostać zrealizowane, jego plany były niemożliwe do spełnienia. Następnie nadszedł wiek dojrzały, „wiek męski”, który podmiot liryczny określa mianem „wieku klęski”. Dominuje w nim gorzka świadomość poniesionej klęski, cierpienie, żal z powodu przemijania. W ten wersie również mamy dominującą głoskę „s”, ale tym razem nie ma już początkowej miękkości.


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Literackie nawiązania
2  Pielgrzym bohaterem Sonetów krymskich
3  Droga nad przepaścią w Czufut-Kale - analiza i interpretacja

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Pan Tadeusz - Dziady - Konrad Wallenrod

Komentarze: Polały się łzy - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-18 14:27:56

Dzięki za interpretacje . Przyda się jutro na polski. Ale i tak twierdze że on był troche stuknięty. Ciągle się nad sobą uzala nie miał nic innego do robboty...pewnie mu sie nudziło.....jeszcze raz thx.


2019-01-12 16:14:16

A mówią ze EMO to nowa subkultura... ehhh, popieram kolege, niezly towar musial miec Mickiewicz zeby takie cos napisac, a teraz mecz się człowieku co on mial na mysli... skoro on sam tego nie wiedzial ;/


2019-01-10 17:33:00

cudowny wiersz interpretacja sie przydala;)


2019-01-03 19:10:17

Chłopcze od "nostalgicznych nastrojow mickiewicza " Ty masz jakiś problem ? Nie masz co robić w życiu, czy Ci nie wyszło? Chciałbym Ci pomóc, jednak nie wiem jak ...Dam Ci jedną radę jak to mówi moja nauczycielka z fizy PAMIĘTAJ c przez a .Jeżeli nie wierzysz to spytaj Jammala


2018-12-14 19:13:01

wiecie co?? ten mickiewicz to niezły koleśś był :P:P chyba niezle musiał byc naćpany zeby tyle napisac:P::P a przy dziadach to uzywał sobie niezłego towaru :P:P najpierw napisał czesc II i IV a potem III ale naprawde spoko gosciu:P:P:P




Streszczenia książek
Tagi: