Motyw zbrodni
"Makbet" jest często postrzegany jako studium zbrodni, gdzie pierwsza zbrodnia - morderstwo Dunkana - prowadzi do kolejnych. Lady Makbet i trzy czarownice, są siłą napędzającą ambicję głównego bohatera - Makbeta do popełniania tych czynów. Dramat kończy się surową karą dla zbrodniarzy - Makbet zatracają się w szaleństwie i ginie z rąk Makdufa, a Lady Makbet popełnia samobójstwo z powodu narastających obsesji i wyrzutów sumienia.Motyw winy i kary
W "Makbecie" Szekspira, poczucie winy i wyrzuty sumienia towarzyszą głównemu bohaterowi i jego żonie od pierwszego morderstwa na królu Duncanie. Gryzące sumienia doprowadziły bohaterów do obłędu. Makbetowi objawił się duch zamordowanego przyjaciela Banka, Lady Makbet widziała niezmywalną krew na swoich rękach. Pomimo prób zrzucenia winy na innych, prawda w końcu wychodzi na jaw, a Makbet uświadamia sobie, że musi ponieść konsekwencje swoich czynów. Śmierć Makbeta i Lady Makbet staje się nieuniknioną karą za popełnione zbrodnie.Motyw małżeństwa
Kontrastujący z patriarchalnymi normami ówczesnych czasów, związek Makbeta i Lady Makbet odznacza się silną pozycją kobiety. Lady Makbet wykazuje męskie cechy, podkreślone przez słowa Makbeta, który uznaje jej nieugięte męstwo. Mimo braku informacji o potomstwie, Lady Makbet przyznaje, że doświadczyła macierzyństwa, jednak jednocześnie deklaruje, że zdecydowałaby się zabić własne dziecko, gdyby przeszkadzało jej w realizacji celów. W ich relacji trudno dostrzec miłość, a śmierć Lady Makbet nie wydaje się głęboko poruszać Makbeta. Zatracenie w walce o władzę przesłoniło mu prawdziwe uczucia.Motyw władzy i władcy
Motyw władzy jest jednym z centralnych wątków w dramacie Szekspira "Makbet". Władza jest przedstawiana zarówno jako upragniony cel, jak i destrukcyjna siła prowadząca do upadku. Makbet, pod wpływem proroctwa wiedźm i manipulacji Lady Makbet, zaczyna pożądać władzy, co popycha go do zbrodni - zabija króla Duncana. Obsesja Makbeta na punkcie utrzymania korony prowadzi do paranoi i tyranii, co ostatecznie kończy się jego upadkiem. Z kolei Lady Makbet, pragnąc władzy, popada w obłęd i popełnia samobójstwo. Szekspir w ten sposób ukazuje władzę jako toksyczną pokusę, która prowadzi do moralnego upadku i tragicznego końca.Motyw kobiety fatalnej
Ucieleśnieniem kobiety fatalnej (fr. femme fatale) jest Lady Makbet. Jest to postać skomplikowana i dynamiczna, która początkowo jest siłą napędową ambicji Makbeta - nakłania go do zabójstwa króla Duncana, aby zdobyć koronę. Jest zdecydowana, stosuje manipulację i nie boi się korzystać z swojej kobiecości, aby osiągnąć swoje cele.Jednakże, w miarę jak dramat się rozwija, Lady Makbet zaczyna odczuwać skutki swoich czynów. Jej początkowa pewność siebie i siła zanika, a zamiast tego zaczyna przejawiać objawy poczucia winy i szaleństwa, co ostatecznie prowadzi do jej samobójstwa.
Motyw samobójstwa
Motyw ten pojawia się bardzo często w twórczości Szekspira. W Makbecie ma on nieco inny charakter, niż w pozostałych dziełach. Co prawda, Lady Makbet popełnia domniemane samobójstwo, ale jej mąż odrzuca takie rozwiązanie swoich problemów. Makbet woli umrzeć w walce, jak rycerz, niż targnąć się na własne życie:”Mamli rzymskiego głupca naśladując
Przebić się własnym mieczem? Nie! dopóki
Życie przed sobą widzę, wolę raczej
Przeszywać cudze piersi”.
Motyw halucynacji
Wizje i halucynacje towarzyszą głównej parze bohaterów przez cały czas akcji dramatu. Pierwszą z nich jest widmo unoszącego się w powietrzu zakrwawionego sztyletu, który prowadzi Makbeta do komnaty króla Dunkana.Następną wizją jest duch Banka, siedzący na miejscu Makbeta przy biesiadnym stole. Duch przypominał bohaterowi, że żądza władzy doprowadziła do tego, iż zabił własnego przyjaciela.
Stan psychiczny Lady Makbet jest do tego stopnia rozchwiany, że kobiecie w czasie lunatykowania wydaje się, że ma dłonie zbroczone krwią. Bohaterka usilnie próbuje oczyścić ręce, ale żadnym sposobem nie może tego zrobić.
W przypadku obu postaci halucynacje są wynikiem gnębiących ich wyrzutów sumienia.