Czas i miejsce akcji Szatana z siódmej klasy
Akcja powieści Kornela Makuszyńskiego rozpoczyna się w pierwszych dniach czerwca 1939 roku (dokładnie w czwartek, gdy Adaś Cisowski przyznaje się, że odkrył metodę, którą posługiwał się profesor Gąsowski podczas egzaminowania uczniów) i obejmuje około trzech miesięcy. Czas fabuły przenosi czytelnika w lata, kiedy Polska znajdowała się pod zaborami – do roku 1813, kiedy na dworze Gąsowskich pojawił się oficer wojsk... więcej„Szatan z siódmej klasy” – recenzja książki
Powieść Kornela Makuszyńskiego „Szatan z siódmej klasy” po raz pierwszy ukazała się w 1937 roku i szybko zyskała uznanie młodych czytelników. Do dziś równie chętnie sięgają po nią kolejne pokolenia młodzieży, przenosząc się dzięki niej w świat przygody, by wraz z głównym bohaterem utworu rozwiązywać tajemnicę starego dworu rodziny Gąsowskich.Pierwszoplanową postacią uczynił autor siedemnastoletniego... więcej
Główne wątki w powieści Kornela Makuszyńskiego
1.Wątek kryminalno-detektywistyczny – jest to główny wątek powieści Kornela Makuszyńskiego. Adaś Cisowski, zaskakujący wszystkich zdolnością rozwiązywania rozmaitych zagadek, na prośbę profesora Gąsowskiego podejmuje się wyjaśnienia tajemniczych wydarzeń, które miały miejsce w rodowym dworze profesora. Tak rozpoczyna się szereg przygód chłopca, chwilami niebezpiecznych, ponieważ przeciwnicy są zdolni nawet do zbrodni.... więcejOpis dworku Gąsowskich w Bejgole
Rodowy dworek rodziny Gąsowskich był ogromny, niski i stary. Przed drzwiami wejściowymi stały dwie drewniane kolumny, z trudem podtrzymujące przekrzywiony daszek. na pierwszy rzut oka można było odnieść wrażenie, że dom nie zapada się w ziemię tylko dlatego, iż podtrzymują go gęste zarośla z dzikiego wina, które pokrywały ściany i przysłaniały okna. Pod okapem zagnieździły się jaskółki. Nad gankiem widniała nadbudówka z... więcejNarracja „Szatana z siódmej klasy”
Narracja powieści Kornela Makuszyńskiego: „Szatan z siódmej klasy” prowadzona jest z perspektywy narratora wszechobecnego i wszechwiedzącego. Narrator nie należy do świata przedstawionego dzieła, zachowując swoisty dystans do relacjonowanych przez siebie zdarzeń, lecz jednocześnie nie ukrywa swojej sympatii lub też nieprzychylności do bohaterów historii. Jest więc świadkiem opisywanych wydarzeń, które przedstawia w sposób... więcejUniwersalizm powieści Kornela Makuszyńskiego
Powieść Kornela Makuszyńskiego opowiada o wartościach, które są zawsze aktualne i nigdy nie tracą swej aktualności. Główny bohater utworu, Adaś Cisowski, jest chłopcem, dla którego najważniejszą rzeczą jest przyjaźń i szacunek dla innych osób. Chętnie pomaga swoim kolegom w opresji, a jego szczera przyjaźń zostaje odwzajemniona, kiedy sam potrzebuje pomocy. Dzięki dyskrecji i lojalności zyskuje oddanych sobie kolegów,... więcejJak Adaś odkrył metodę egzaminowania pana Gąsowskiego - opis
Adaś Cisowski już na początku roku szkolnego zauważył, że profesor Gąsowski egzaminuje uczniów według niezmiennego porządku – zawsze wzywał do odpowiedzi trzy osoby: najpierw pierwszego, dziesiątego i dwudziestego ucznia z listy, kolejnego dnia – drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego i tak dalej. Przejrzawszy metodę z łatwością mógł wyliczyć, którzy z jego kolegów i kiedy będą odpytywani. Dzięki temu uczniowie... więcejJak Adaś rozwiązał zagadkę zagubionego pióra - opis
Pewnego dnia Adaś był świadkiem kłótni dwóch kolegów z klasy: Jasińskiego i Żelskiego. Jasiński oskarżał kolegę z ławki o kradzież wiecznego pióra. Cisowski, widząc, że za chwilę dojdzie do bójki, rozdzielił chłopców. Uwierzył w zapewnienia Żelskiego, że jest niewinny i poprosił, aby podali sobie z Jasińskim ręce na zgodę.Jednocześnie obiecał, że pióro wkrótce się znajdzie. Po skończonych lekcjach odprowadził... więcej
Jak Adaś odgadł, które z jego rodzeństwa zjadło lody - opis
Pewnego wieczoru Adaś po powrocie do swojego pokoju, stwierdził, że ktoś zjadł porcję lodów, którą matka zostawiła dla niego na biurku. Zagniewany, zawołał młodsze rodzeństwo o zagroził, że jeśli sprawca niecnego czynu nie przyzna się, to karę poniosą wszyscy.Dzieci zaczęły głośno krzyczeć, udając oburzenie i zapewniając, że są niewinne. Adam postanowił więc, że sam znajdzie winowajcę. Nalał wodę do miednicy i postawił... więcej
Jak Adaś odnalazł zaginione sto złotych - opis
Pewnego dnia w domu Adasia zjawili się dwa chłopcy z szóstej klasy, prosząc o pomoc. Okazało się, że szósta klasa za radą jednego z kolegów, chłopca posiadającego wybitny zmysł handlowy, założyła spółdzielnię, która bardzo szybko zaczęła znakomicie prosperować. Prowadzenie rachunków powierzono biednemu i niezwykle uczciwemu chłopcu, który robił to do tej pory bez zarzutu.Za swoją pracę otrzymywał wszystko, co było mu potrzebne,... więcej
Jak Adaś rozwiązał zagadkę, związaną z dworem państwa Gąsowskich - opis
Jedną z najciekawszych i zarazem najniebezpieczniejszych przygód Adama Cisowskiego było rozwiązanie tajemnicy, która wiązała się z dworem państwa Gąsowskich. Adaś udał się do wsi Bejgoła na prośbę profesora Gąsowskiego, który wierząc w mądrość ucznia, poprosił go o pomoc.W domu od kilku miesięcy działy się dziwne rzeczy. Najpierw pojawił się pewien Francuz, który poprosił o gościnę pod pozorem pisania książki o polskich... więcej