Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
[…]Dziady, te północne schadzki
Po cerkwiach, pustkach lub ziemnych pieczarach,
Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki,
Pospólstwo nasze w grubej utwierdza ciemnocie;
Stad dziwaczne opowieści, zabobonów krocie
O nocnych duchach, upiorach i czarach.

Ksiądz nie wierzy w duchy, Gustaw, aby udowodnić mu, że one istnieją, wzywa ducha lichwiarza z kantorka. Ten odzywa się z prośbą o „troje paciorek”.

Dopiero w tym momencie Ksiądz zdaje sobie sprawę, że Gustaw jest upiorem i pyta go, czego potrzebuje. Gustaw mówi, że są inni, bardziej od niego potrzebujących. Pokazuje na ćmy, motyle – duchy nieczułych bogaczy, złych cenzorów, za nich nie warto nawet się modlić. Ale są też inne, bardziej godne litości istoty, to dla nich Gustaw „ścisnął” swoje życie w te trzy krótkie godziny i na nowo przeżył swoje cierpienia. Teraz pokutuje za swój grzech:
Bo kto na ziemi rajskie doznawał pieszczoty,
Kto znalazł drugą połowę swojej istoty,
Kto nad świeckiego życia wylatując krańce,
Duszą i sercem gubi się w kochance,
Jej tylko myślą myśli, jej oddycha tchnieniem,
Ten i po śmierci również własną bytność traci,
I przyczepiony do lubej postaci,
Jej tylko staje się cieniem.



strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Dziady cz. I - streszczenie
2  Dziady cz. IV – plan ramowy
3  IV część Dziadów jako wielkie romantyczne studium miłości

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Konrad Wallenrod - Pan Tadeusz - Ballady i romanse - Sonety krymskie

Komentarze: Dziady cz. IV - streszczenie

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-20 17:00:19

Jak tak bardzo chcecie to czytać, to nie czepiajcie się tych, którzy chcą tylko przebrnąć przez maturę z pl. Książki tego typu w nadmiarze, jak to jest w szkołach średnich, mogą nieźle pomieszać pod sufitem. Dodatkowo, jeśli ktoś po prostu nie rozumie nic z czytania tego... Czegoś, wchodzi i po prostu czyta streszczenie bez marnowania czasu na teksty, z których i tak nic w życiu nie będzie potrzebne. J. polski powinien być przedmiotem obowiązkowym w podstawówce i gim, gdzie uczą prawdziwych zasad porozumiewania się w jęz. polskim, a nie czytania tworów, których autorzy nawet nie pochodzili z Polski i tłumaczenia mogą mieć małe lub większe uchybienia. Mało tego. Matura z polskiego to jedna wielka brednia. Mamy "interpretować" te wszystkie utwory tak, jak nam podają? I to ma być przydatne?


2019-01-16 19:02:24

Świetne streszczenia, podzwiam osobe która pisze te streszczenia, od 5 lat wszystko czytam z tej strony i przyznam ze wiecej rozumiem stad niz z samej książki, Polecam wszystkim jak najbardziej !! ;)


2019-01-12 15:15:50

Streszczenie to jest dobre, ale dla osoby która przeczytała książke. Jak czytałem to pierwszy raz to nic nie skapowałem, ale po przeczytaniu książki+streszczenia wszystko wydało mi się takie proste :))


2019-01-08 17:25:27

ALE DLUGIE TO STRESZCZENIE..NIC Z TEGO NIE WIEM... NA KARTKÓWCE BYŁY PYTANIE NA KTÓRE NIE MA TU W TYM STRRESZCZENIU ODPOIWDEZI.. NIE PODOBA MI SIĘ..SZUKAM DALEJ!!


2019-01-07 16:20:00

Streszczenie bardzo jasno opisuje cały utwór Mickiewicza i choć symbolika jest troche schematyczna, to tajemniczość i groza towarzysząca akcji utworu wprawia czytelnika w zaciekawienie:)Ogólnie bardzo mi sie podobalo, swietne streszczenie, gratulacje:)




Streszczenia książek
Tagi: