Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W świecie, w którym żyją bohaterowie utworu, istnieją pewne normy i zasady, za których przekroczenie grozi surowa kara. Tak było w przypadku młodego strzelca. Surowe zasady moralne oparte są na wierze, że za popełniony grzech grozi kara. Takie uporządkowanie świata wartości może dawać poczucie sprawiedliwości społecznej oraz rodzić przekonanie o braku bezkarności.

Tematyka ballady pochodzi z ludowych wierzeń oraz przekazu ustnego. Zakorzeniona jest także w przekonaniach o istnieniu nimf wodnych czy też świtezianek, które pokazują się nad brzegami jezior. Główną myśl utworu stanowi wiara w nieuchronność kary, która należy się wszystkim za złamanie danego słowa:
„Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!”
W utworze ważną rolę odgrywa przyroda, która stanowi tło przedstawianych wydarzeń. Nie jest to jednak zwykła przyroda - ma ona cechy fantastyczne. Jej opisy mają za zadanie odzwierciedlić uczucia i nastroje bohaterów oraz stworzyć charakterystyczny dla konkretnego dzieła nastrój. Przemienianiu strzelca w drzewo towarzyszą dziwne, tajemnicze zjawiska („Ziemia uchyla się grząska”, „Woda się burzy i wzdyma”).

Kształt artystyczny
Utwór ten zbudowany jest z trzydziestu ośmiu zwrotek, z czego każda liczy po cztery wersy. Występują rymy, np. pieni – cieni, rada – biada. Wyróżnić możemy następujące środki stylistyczne: epitet („ognik nocny”, „piękna dziewczyno”, „sarna płocha”), pytanie retoryczne („Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?”), porównanie („Jak mokry jaskier wschodzi na bagnie, Jak ognik nocny przepada”, „Znikła jak lekki powiew wietrzyka”), wykrzyknienie („o luba!”, „I biada jego złej duszy!”), metafora („Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie, A w sercu lisie zamiary”).

W dziele Mickiewicza ważną pozycje zajmują wierzenia ludowe, kwestie związane z moralnością oraz problematyka winy i kary. Specyficzny nastrój podkreślony jest za pomocą opisów przyrody, która ma cechy fantastyczne. Właśnie dzięki opisom czytając utwór możemy bez problemu „wtopić się” w opisywaną sytuację i poczuć się świadkami owych wydarzeń. To sprawia, że dzieło staje się bliskie czytelnikowi.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Powrót taty - analiza i interpretacja
2  DO***. NA ALPACH W SPLGEN 1829 - analiza i interpretacja
3  Ludowość w Balladach i romansach

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Pan Tadeusz - Dziady - Konrad Wallenrod

Komentarze: Świtezianka - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-14 16:23:26

dobre , tylko jak dla mnie z 3 raz za dlugie;] , ale lepsze to niz czytac tez skonczone bezecenstwo jakim sa te wszystkie głupstwa (utoory tego litwina mickiewicza)


2019-01-10 19:10:30

Bardzo gitt pomogła mi w powtórce do matury polecam pozdrawiam


2019-01-09 22:21:22

Analiza ok, brakuje zakończenia, ale to nie jest chyba żadna znacząca wada :) Ogólnie wszystkie strony z .klp.pl w adresie są bardzo dobre i w dodatku za darmo :) Świetne!


2019-01-04 16:15:47

ej sorki ale szukam opowiadania tego bo musze napisać opowiadanie może macie???? to przyślijcie mi na mojego e maila ok z góry dziękuje,ale podoba mi się przyda się później :)czaderskie!!


2019-01-04 14:41:26

Świetne przekazanie analizy tej ballady. Jest proste i dociera sens i oto chodzi!!!!!! Jestem uczniem 6 klasy szkoły podstawowej a też już to przerabiamy jak i wiele innych utworów - poważnych, które dzięki wiadomościom w internecie łatwiej przyswajam .




Streszczenia książek
Tagi: