Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Interpretacja
Utwór ten opowiada historię dwojga zakochanych w sobie osób, które widują się każdego wieczora. Na ich temat nie wiemy zbyt wiele. Młody mężczyzna jest strzelcem, o dziewczynie natomiast sam autor mówi niewiele:
„Młody jest strzelcem w tutejszym borze,
Kto jest dziewczyna? – ja nie wiem!”


Miejscem spotkań kochanków (sam autor tak o nich mówi: Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny, Pewnie to jego kochanka) jest brzeg jeziora Świteź. Młody strzelec obiecywał dziewczynie miłość i wierność, składał jej miłosne przysięgi, chciał ją poślubić i być z nią na zawsze. Poprosił nawet ukochaną, o której na początku nic nie wiedział, kim jest, skąd pochodzi, aby z nim zamieszkała. W odpowiedzi na jego prośbę dziewczyna wyznała mu, iż nie jest pewna stałości jego uczuć:
„Może bym prośby przyjęła twoje;
Ale czy będziesz mnie stały?”
Strzelec, chcąc zjednać sobie ukochaną i przekonać ją o szczerości swych uczuć, zapewnia ją o swej dozgonnej miłości i wierności:

„Piekielne wzywał potęgi,
Klął się przy świętym księżyca blasku”.
Dziewczyna, ciągle nie wierząc słowom mężczyzny, postanawia wystawić go na próbę i sprawdzić tym samym, czy był z nią szczery. W rzeczywistości jest ona nimfą wodną z jeziora Świteź i właśnie pod tą postacią zaczyna kusić strzelca, chcąc sprawdzić, czy dotrzyma danego jej słowa. Jednak nim przemieniła się w „dziewiczą piękność”, ostrzegła młodzieńca przed niedotrzymaniem przez niego przysięgi. Ów strzelec błąka się szukając ukochanej i właśnie wtedy jego oczom ukazuje się piękna nimfa. Będąc namawianym do miłosnych igraszek, w końcu popełnia grzech niewierności w stosunku do swej ukochanej.

Rzuca się w wody jeziora i dopiero gdy był na jego środku, dostatecznie blisko, aby dokładnie dojrzeć nimfę, rozpoznaje w niej swą ukochaną. Zdradzona i zraniona kochanka przepowiada mu karę, która go spotka za niedotrzymanie przysięgi. Za niewierność ukarany ma być śmiercią fizyczną oraz wiecznym potępieniem:
„Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną.
A dusza przy tym świadomym drzewie
Niech lat doczeka tysiąca
Wieczne piekielne cierpiąc zarzewie
Nie ma czym zgasić gorąca.”
Karą, jaka spotyka młodzieńca, jest zaklęcie jego duszy w modrzew stojący nad brzegiem jeziora, któremu zapisane jest, iż będzie jęczał z żalu i tęsknoty za utraconym szczęściem.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Rybka - analiza i interpretacja
2  Pielgrzym - analiza i interpretacja
3  I. Do Laury - analiza i interpretacja

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Pan Tadeusz - Dziady - Konrad Wallenrod

Komentarze: Świtezianka - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-04-20 16:18:22

Warto zauważyć, że prosty schemat winy i kary podlega tutaj dyskretnemu zakwestionowaniu - młodzieniec zostaje bowiem sprowokowany do złożenia przysięgi i celowo wystawiony na próbę (czy to etyczne?). Człowiek postrzegany jest jako igraszka sił manipulujących jego losem. Druga ważna kwestia - narrator, który dopytuje, eksponuje swą niewiedzę, snuje przypuszczenia. To cecha charakterystyczna ballady.


2019-04-19 22:20:11

Wam to dobrze! Jak ja chodzilam do szkoly, to nie bylo internetu i zawsze lapalam lagi zanieczytanie lektur. Moja belferka zawsze oskarzajaco wystawiala paluch i krzyczala z satysfakcja: "Lagowska, ZNOWU nie czytalas"!


2019-04-18 18:48:49

Super! Ta praca jest bardzo ciekawie rozbudowana! To jest to o co mi chodziło! Jeszcze nie spotkalam lepszej pracy na jakikolwiek temat! WIELKIE DZIĘKI:):):)


2019-04-16 15:29:35

Bardzo fajne, tylko nie ma zawartego marału!


2019-04-13 20:28:53

Bardzo dobrze przeanalizowana ballada. Jak ją czytałam to jej nie rozumiałam, a muszę napisać z tego rozprawkę do szkoły. Dzieki temu tesktowi mogę ją napisać. ;]




Streszczenia książek
Tagi: