
Kontekst (literatura):
„Makbet” William Szekspir – sfera fantastyczna w dramacie oddziaływała silnie na wydarzenia i postawy bohaterów ze świata rzeczywistego;
„Balladyna” Juliusz Słowacki – w utworze świat realny i fantastyczny funkcjonują równolegle i mają na siebie wzajemny wpływ;
„Wesele” Stanisław Wyspiański – Wyspiański wprowadził do utworu duchy i zjawy, które były widoczne dla realnych bohaterów i mogły z nimi rozmawiać;
„Mistrz i Małgorzata” Michaił Bułhakow – świat rzeczywisty i fantastyczny były ze sobą powiązane i swobodnie się przenikały.
Kontekst (film):
Streszczenie:
W czasie romantyzmu wielu twórców wplatało do swoich utworów wątki baśniowe i fantastyczne zaczerpnięte z opowiadań ludowych. Doskonałym przykładem dzieła, w którym zobaczysz jakie relacje łączyły świat realny i fantastyczny, jest II część „Dziadów”.
- W dramacie panuje atmosfera grozy i tajemnicy wynikająca z tego, że akcja toczy się nocą w kaplicy znajdującej się przy cmentarzu.
- Opisywany w utworze obrzęd dziadów stanowi potwierdzenie więzi istniejącej między światem realnym a pozaziemskim, które wzajemnie się przenikały.
- Szczególną rolę w istnieniu tej relacji odgrywał Guślarz, który był pośrednikiem między żywymi a zmarłymi.
- Mickiewicz sięgnął po wątki fantastyczne, by stworzyć w utworze atmosferę grozy i tajemniczości.
- Ponadto dzięki nim chciał potwierdzić istnienie świata pozagrobowego, który dostrzec mogą tylko ci, którzy obserwują świat oczami duszy oraz pokazać właściwy sposób postępowania.
„Harry Potter i Kamień Filozoficzny” reż. Chris Columbus – w pierwszym oraz pozostałych filmach będących adaptacją serii J.K. Rowling fantastyczny świat czarodziejów jest częścią rzeczywistego świata, a wydarzenia zachodzące w obu sferach mają na siebie wpływ.