Wątki fantastyczne pochodzące z ludowości zostały wykorzystane do stworzenia w „Dziadach” klimatu grozy i tajemniczości. Celem Mickiewicza nie było jednak przerażenie czytelników, a utwierdzenie ich w przekonaniu, że istnieje świat pozagrobowy. Możemy go dostrzec tylko, jeśli będziemy patrzeć na świat oczami duszy. W ten sposób poeta chciał potwierdzić romantyczną ideologię głoszącą, że do poznawania świata potrzebne jest czucie i wiara. Pojawienie się duchów w utworze jest częścią przedstawionej historii, ale posłużyło również do przekazania odbiorcom nauk moralnych. Poeta chciał przedstawić odbiorcom dzieła, na czym polega człowieczeństwo i jak powinni postępować, by dostąpić zbawienia.
Kontekst epoki
W utworach romantycznych fantastyka manifestuje się na trzech głównych płaszczyznach: czasu, miejsca i postaci. Wydarzenia często mają miejsce w nocy, w odludnych lokalizacjach, a bohaterowie są tajemniczymi postaciami bez jasno określonej biografii. Ta fascynacja fantastyką i nadprzyrodzonym była również wpływem szekspiryzmu, odzwierciedlającego zainteresowanie twórców dziełami Williama Szekspira. Tajemniczość i gloryfikacja wyobraźni są zatem charakterystyczne dla literatury epoki romantyzmu, w której elementy baśniowe i fantastyczne nie są odseparowane od rzeczywistości, ale stanowią jej integralną część.
Nawiązania (literatura)
- „Makbet” William Szekspir – sfera fantastyczna w dramacie oddziaływała silnie na wydarzenia i postawy bohaterów ze świata rzeczywistego;
- „Balladyna” Juliusz Słowacki – w utworze świat realny i fantastyczny funkcjonują równolegle i mają na siebie wzajemny wpływ;
- „Wesele” Stanisław Wyspiański – Wyspiański wprowadził do utworu duchy i zjawy, które były widoczne dla realnych bohaterów i mogły z nimi rozmawiać;