Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
1.Nieoczekiwana wizyta w domu Księdza.
a.Modlitwa za dusze w czyśćcu cierpiące.
b.Pukanie do drzwi.
c.Dziwnie ubrany Pustelnik.
d.Lęk dzieci widzących w Pustelniku upiora.

2.Godzina miłości.
a.Oskarżenie „zbójeckich ksiąg”.
b.Gałąź jedliny – jedyny przyjaciel cierpiącego Pustelnika.
c.Miłość idealna, „dwie bratnie dusze”.
d.„Bądź zdrów!” – bolesna chwila rozstania.
e.Trzy rodzaje śmierci.
f.Pokuta skąpego lichwiarza.

3.Godzina rozpaczy.
a.Rozpoznanie Pustelnika i Księdza.
b.Pretensje Gustawa do nauczyciela.
c.Wspomnienie rodzinnych stron i beztroskiej młodości.
d.Gustaw świadkiem ślubu ukochanej z innym mężczyzną.
e.Oskarżenia kobiet o niestałość w uczuciach i zamiłowanie do bogactwa.
f.Bezdenna rozpacz Gustawa.
g.Sztylet wbity w pierś – samobójstwo Gustawa.
h.Brak jakichkolwiek konsekwencji tego czynu.
4.Godzina przestrogi.
a.Prośba o przywrócenie dziadów.
b.Krytyka zabobonnego obrzędu przez Księdza.
c.Głos z kantorka – potwierdzenie przenikania się dwóch światów.
d.Gustaw rozpoznany jako upiór.
e.Monolog Gustawa o duchach – głos w obronie uroczystości dziadów.
f.Pośmiertna kara Gustawa.
g.Przestroga błąkającego się ducha.
h.Zniknięcie Gustawa.





Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij






  Dowiedz się więcej
1  Dziady cz. III - streszczenie
2  Obraz społeczeństwa rosyjskiego w III części Dziadów (Ustęp; Do przyjaciół Moskali)
3  Wielka Improwizacja w III części Dziadów – interpretacja

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Konrad Wallenrod - Pan Tadeusz - Ballady i romanse - Sonety krymskie