Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Żegluga to drugi sonet należący do tzw. trylogii morskiej. Są to trzy wiersze ( Cisza morska, Żegluga, Burza ) należące do cyklu Sonetów krymskich , wyodrębnione ze względu na tematykę marynistyczną.

Omawiany sonet nawiązuje do poprzedniego – Ciszy morskiej Świadczą o tym już pierwsze słowa wiersza:

Szum większy, gęściej morskie snują się straszydła


Użycie przymiotnika i przysłówka w stopniu wyższym oznacza odnoszenie się do czegoś powiedzianego wcześniej, porównywanie zjawisk. Użycie takiej formy gramatycznej spaja tematycznie Żeglugę z Ciszą morską.

Cała pierwsza strofa opisuje przechodzenie od stanu ciszy i spokoju do walki z żywiołem. Poprzez nagromadzenie czasowników: snują, wbiegł, gotujcie się, rozciągnął, zawisł – poeta kreuje wrażenie ruchu, dynamiki. Jednocześnie obraz sieci i sideł nasuwa skojarzenia z zamknięciem, uwięzieniem, a także poczuciem zagrożenia:

Majtek wbiegł na drabinę: gotujcie się, dzieci!
Wbiegł, rozciągnął się, zawisł w niewidzialnej sieci,
Jak pająk czatujący na skinienie sidła.


Majtek okrętowy zostaje porównany do pająka czyhającego w sieci na zdobycz. Metafora pajęczyny podkreśla, że w świecie przyrody w bezruchu i pozornym spokoju kryje się niebezpieczeństwo. Pająk tkwi w swojej sieci nieruchomy, jednak w każdej chwili jest gotowy do ataku. Użyte przez poetę porównanie nie oznacza, że dostrzega on jakieś niebezpieczeństwo w zachowaniu chłopca okrętowego. Zastosowana metaforyka pokazuje raczej, jak działa wyobraźnia podmiotu lirycznego w chwili zagrożenia. Strach przed żywiołem sprawia, że wędrowiec nawet w zwyczajnych, niegroźnych sytuacjach widzi podobieństwo do groźnego świata przyrody.

Kolejna strofa Żeglugi stanowi rozbudowane porównanie okrętu do zrywającego się z uwięzi konia:

Wznosi kark, zdeptał fale i skroś nieba leci


Obraz ten przywodzi na myśl walkę między cywilizacją a naturą. Oto okręt, wytwór człowieka, wyrywa się spod jego kontroli. Zostaje utożsamiony z koniem, elementem natury. Koń z jednej strony symbolizuje naturę udomowioną, opanowaną przez człowieka, z drugiej zaś kojarzy się z dzikością, pędem, wolnością. W dodatku koń ten skroś nieba leci, co kojarzy się z pegazem – symbolem natchnienia poetyckiego.


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Oda jako manifest
2  To lubię - analiza i interpretacja
3  Hej, radością oczy błysną… - analiza i interpretacja

Zobacz inne opracowania utworów Adama Mickiewicza:
Pan Tadeusz - Dziady - Konrad Wallenrod

Komentarze: Żegluga - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-04-08 22:40:32

hmm..za to moja polonistka sama mówila o pegazie:) analiza b.dobra


2019-04-07 21:44:59

Właśnie podmiot liryczny (wyalienowany pielgrzym) nie ma poczucia wspólnoty z innymi. Inaczej przeżywa niż inni pasażerowie. Dla podmiotu lirycznego burza morska jest fascynującym zjawiskiem i pobudza jego poetycką wyobraźnie. Natomiast nigdzie nie jest napisane, że reszta przeżywa to samo. Sądząc po sonecie "Burza"- a cały tryptyk jest ze sobą powiązany chronologicznie, to pasażerowie boją się, a pielgrzym albo czuje się wolny, oswobodzony, by zaraz popaść w nastrój melancholii w następnym sonecie. Ale na pewno podmiot nawet nie chce przynależeć do tej zbiorowości.


2019-03-30 22:13:06

Jak mam powiedzieć szczerze, to właśnie zakończenie najmniej mi się podobało... Jest, moim skromnym zdaniem, całkowicie oderwane od całości eseju. 5- ;)


2019-03-30 16:14:51

Jeśli ktoś zna jakiegoś żeglarza to wie dobrze, że to nie żadna walka z żywiołem, że ten cały wiatr tylko go bawi :) Jeśli pająk w pajęczynie to raczej bawiący się z pogodą i CZYHAJĄCY na wiatr. Również podmiot liryczny to nie obserwator majtka ale sam majtek-tak to już jest w sonetach. Sorka, ale po przeczytaniu tego można dojść do wniosku że to opowiada o jakiejś straszliwej walce z żywiołem, a nie emocjach spowodowanych dobrym, mocnym wiatrem ;)


2019-03-25 17:18:31

Esej bardzo ciekawy. Bardzo przydał mi się na lekcję. Koniec faktycznie nie pasuje i należałoby go zmienić. Ale ogólnie jest ok.




Streszczenia książek
Tagi: