Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W Przedwiośniu zostały zastosowane różne techniki narracyjne, są one dostosowane do potrzeb kolejnych części powieści. Tak więc każda z czterech części (uwzględniamy tu również narracje w Rodowodzie) ma nieco odmiennych charakter, a dokładniej inny sposób narracji okazuje się dominujący.

W Rodowodzie poznajemy narratora jako swoistego gawędziarza albo kogoś, kto do tradycji gawędy pragnie nawiązać. Doskonale ukazują to już pierwsze słowa powieści:

Nie chodzi tutaj – u kaduka! – o herb ani o szeregi przodków podgolonych, z sarmackimi wąsami i przy karabelach – ani wydekoltowane prababki w fiokach. Ojciec i matka – otóż i cały rodowód, jak to jest u nas, w dziejach nowoczesnych ludzi bez wczoraj. Z konieczności wzmianka o jednym dziadku, z musu notka o jednym jedynym pradziadku. Chcemy uszanować nasyconą do pełna duchem i upodobaniem semickim awersję ludzi nowoczesnych do obciążania sobie pamięci wiadomościami, w którym kościele czy na jakim cmentarzu dany dziadek spoczywa.


Zwróćmy uwagę choćby na zwrot u kaduka!, który nadaje temu fragmentowi potoczności. Ma się wrażenie, że narrator będzie rozwijał opowieść w sposób spontaniczny, jakby siedział przed nami z fajką w zębach. Wrażenie gawędowości potęguje również przywołanie sarmackich przodków. Ale to jedynie wstęp, styl wypowiedzi w Rodowodzie z każdym zdaniem staje się coraz bardziej uładzony, literacki. Narrator opowiada teraz o losach rodziny Baryków, relacjonuje fakty, zwracając uwagę na szczegóły, które odegrają w powieści istotną rolę (np. książka Seweryna Baryki). Mamy tu do czynienia z narratorem wszechwiedzącym, znającym nie tylko kolejne fakty z przeszłości bohaterów, ale również przenikającym ich dusze. Sposób narracji z Rodowodu naturalnie przenika do części zatytułowanej Szklane domy, nie jest to jednak dominujący sposób opowiadania. W tej części najważniejsza okazuje się narracja personalna (prowadzona z perspektywy któregoś z bohaterów), tylko momentami przechodząca w narrację auktorialną (narrator występujący poza światem przedstawionym, dystansujący się od niego). Narrator Szklanych domów wchodzi w psychikę którejś z postaci i z jej perspektywy dokonuje opisu wydarzeń. Mamy tu do czynienia ze zjawiskiem mowy pozornie zależnej , mimo narracji trzecioosobowej, poznajemy świat z pozycji bohatera.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Przedwiośnie - streszczenie szczegółowe
2  Laura Kościeniecka - charakterystyka postaci
3  Stefan Żeromski - życiorys



Komentarze: Rola narracji w powieści „Przedwiośnie”

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-06 19:33:56

Oczywiscie że najlepsza strona z opracowaniami ;] wszystko bardzo szczególowo, ale również nie za dużo. Takie rzeczy sie ceni, jestem bardzo wdzieczny autorom tej strony za ich wkład.


2019-01-02 13:59:12

Do "cieszyna" moze i wedlug ciebie opracowanie jest na 3, moze studiujesz polonistyke - nie wiem... na poziomie LO jest jak najbardziej wystarczajace, nie czytajac lektury bazujac jedynie na wiedzy ktora zaczerpnelam tutaj ze sprawdzianu z "przedwiosnia" dostalam 6... wiec ja to opracowanie jak najbardziej chwale i polecam


2018-12-23 14:29:13

Dajcie pokój epileptykom typu Cieszyna. Niech sobie powrzeszczy. Moje zdanie jest takie, że takie opracowania są najbardziej wartościowe dopiero po przeczytaniu lektury(co nie znaczy, że bez czytania niepodobna). Dobra stronka, zauważam ja, który lekturę czytałem, choć stwierdzam, że bez czytania i tak bym się większości wywiedział stąd. Oczywiście nic nie zastąpi przyjemnie spędzonych nad książką godzin...


2018-12-22 17:33:01

Dobre opracowanie :)))


2018-12-11 19:09:03

Wszystko co jest zawarte na tej stronie mi sie podoba jest to chyba najlepsza strna na której moge sie czegoś dowiedziec i nauczyć.Gratuluje dla Twórców




Streszczenia książek
Tagi:
Narrator i narracja w Przedwiośniu -