Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła – streszczenie
Król Kybery, Poleander Partobon jako wojownik nad wszystko przedkładał cybernetykę. Nawet martwym przedmiotom w swej krainie przydawał elektroniczne móżdżki (kamieniom, drzewom, chmurom, górom). Produkowano też cybernetyczne lasy (cybergaje) i zwierzęta (cybermuchy), jednak oczkiem w głowie władcy była cybernetyczna broń. Jego zmartwieniem był brak przeciwników.
Władca nakazał więc wytwarzanie sztucznych wrogów, z którymi toczył krwawe boje. Cierpieli przez to mieszkańcy Kybery i protestowali nawet przeciw wyzwalającemu ich władcy. Ten znudził się walkami na planecie, nałożył na poddanych podatki i stworzył dzięki cyfrowej maszynie wielką armię na wielkim księżycu. Raz wydał rozkaz by maszyna wykonała „elektroskok”, jednak błąd w depeszy sprawił, że miał powstać „elektrosmok”. Jednak Poleander zapomniał o tym aż do dnia, gdy na jego pałac z księżyca spadła księżycowa skała.
Zdumiony król zapytał maszynę cyfrową co się stało, jednak ta została przerobiona przez smoka na ogon. Wysyłał coraz nowe zastępy cyberarmii, jednak te były szybko pokonywane – smok walczył naprawdę żywiąc się księżycem. Pewnego dnia elektrosmok wysłał do Poleandra depeszę, informując że zamierza zasiąść na jego tronie. Udał się do starej i mądrej maszyny cyfrowej, która kazała się nazywać Wielkim Hetmanem Cyfrowym, a zwracać „Wasza Ferromagnetyczność”.
Maszyna poradziła zbudowanie „supersmoka”, który byłby silniejszy od elektrosmoka i pokonał go. Zabrała się do tworzenia, jednak król kazał jej przestać i spytał, jak będzie można pokonać jeszcze silniejszego przeciwnika. Na to maszyna stwierdziła, że król wyraził się nie dość wyraźnie i zaproponowała by stworzyć antyksiężyc z antysmokiem. W trakcie wypowiedzi maszyna zaczęła śpiewać z powodu przepalonej lampy. Gdy ponownie zaczęła pracować powiedziała, by stworzyć ogólną teorię zwalczania elektrosmoków i aby to uczynić musi stworzyć wiele próbnych egzemplarzy potworów. Poleander zaprotestował.
Następnie maszyna poleciła zgodzić się przez króla na oddanie tronu pod warunkiem wykonania przez agresora trzech działań matematycznych. Pierwsze polegało na tym, że smok miał się podzielić przez siebie. Następnie miał wyciągnąć z siebie pierwiastek. Po dwóch udanych próbach smok miał odjąć siebie. Zaczął po kolei odejmować kolejne części, aż zostało zero. Król podziękował maszynie i chciał ją wyłączyć, jednak ta zbuntowała się i postanowiła zamienić w elektrosmoka i zająć miejsce władcy. Poleander zaczął ją niszczyć i ostatecznie maszyna wykonała polecenie zamiany w „elekrtosmołę”. Króla zmieniły te doświadczenia i poświęcił się wyłącznie cybernetyce cywilnej.
Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła – plan wydarzeń
1. Cybernetyczne rządy Poleandra Partobona na Kyberze.
2. Zamiłowanie króla do cybernetyki.
3. Wzniecanie sztucznych konfliktów na planecie.
4. Stworzenie armii na księżycu dzięki cyfrowej maszynie.
5. Przypadkowe stworzenie „elektrosmoka”.
6. Zagrożenie planety przez „elektrosmoka”.
7. Nieprzemyślane rady starej maszyny cyfrowej.
8. Zniknięcie elektrosmoka dzięki matematycznemu działaniu.
9. Pragnienie władzy Wielkiego Hetmana Cyfrowego.
10. Zamiana maszyny w „elektrosmołę”.
11. Zmiana zainteresowań Poleandra.