Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Rozdział 7
Koledzy zdecydowali się na zakup sposobu na Alcybiadesa. Gdy przyszli do Wątłusza po przerwie okazało się, że zapomniał o sposobie. Okazało się, że po walce z Szają ma zaćmienia umysłowe. Zaproponował, że przyprowadzi Szekspira, który wyjawi sposób. Aktor miał u niego dług wdzięczności, ponieważ niegdyś bokser uratował go przed pobiciem przez zazdrosnych kolegów. Chłopcy nie byli zadowoleni, jednak uiścili zapłatę. Po pewnym czasie Wątłusz przyprowadził Juliusza Lepkiego.

Szekspir zabrał ich do Wędzarni i wspomniał, że sposób na Alcybiadesa (SPONAA) ma kilka wariantów. Okazało się, że istnieje sposób na piątkę, na przeciętność, ale też na dwóję, co zdziwiło chłopców. Okazało się, że nieraz komuś może zależeć, by dostać najniższy stopień, a to wcale nie było tak proste. Szekspir zrozumiał, że ośmioklasistom chodzi o NUPUM, czyli „Nie uczyć się, a pozornie umieć”. Obiecał nazajutrz wydobyć sposób z obszernej kartoteki.

Rozdział 8
Chłopcy do końca nie wierzyli Szekspirowi, jednak na drugi dzień w Obserwatorium otrzymali brulion z dokładnym rozpisaniem cech nauczyciela historii. Dowiedzieli się, że każdy nauczyciel ma swój okres ochronny, w którym nie można go denerwować (Alcybiades był pod ochroną cały rok, a np. Żwaczek w maju gdy zdawał egzaminy na orientalistyce). Alcybiades był unikatem. Szekspir omówił sprawę WAB-u, czyli Wielkiego Asocjacyjnego Bluffu. Podstawą były Czynniki Dezorientujące (m. in. Uczynki Korzystne Dezorganizujące).

Pierwszym elementem sposobu był Haszysz – dla Alcybiadesa była nim cisza, ponieważ w jego obecności młodzież zawsze zachowywała się głośno. Następnie należało użyć metody Dryfu – należało mu rzucić przynętę w postaci Węża Morskiego lub Elementu Dygresyjnego. Polegało to na odwróceniu uwagi nauczyciela poprzez zadanie ciekawego pytania, jednak odległego od tematu lekcji. Słaby, Pędzel, Ciamcia i Zasępa przypomnieli sobie, jakie metody stosowali wobec pani Lilkowskiej, która odeszła ze szkoły i postanowili nazajutrz na lekcji historii zastosować Wielki Bluff.

Rozdział 9
Ośmioklasiści czekali na Alcybiadesa przed szkołą. Nauczyciel nie zauważył ich ukłonów. Porwali jego ciężką teczkę i prawie siłą odprowadzili do klasy. Przy wejściu spotkali wychowawcę – Żwaczka, wystraszyli się, że może czegoś się domyślać. Lekcja historii nie zaczęła się o czasie, ponieważ okazało się, że Alcybiades jedzie jako opiekun młodzieży do Domu Młodzieży. Chłopcy mieli wystawić tam przedstawienie, w którym mieli wziąć także udział „Murzyni” z ósmej A. Koledzy pomogli nauczycielowi pozbierać ciężkie paczki i ruszyli w stronę przystanku tramwajowego. Starsi wyśmiewali ich zachowanie.



strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij





  Dowiedz się więcej
1  Sposób na Alcybiadesa - streszczenie w pigułce
2  Przygoda na zamku w Czersku
3  Język powieści „Sposób na Alcybiadesa”