Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W obozie w Jercewie między więźniami ukształtowała się swoista hierarchia. Mimo wspólnej niedoli, która powinna integrować ludzi, wytworzyły się pewne grupy więźniów, ułożone w specyficzny sposób w hierarchii. Wszyscy więźniowie uznawali ten podział. Grupy te to:

1.Polityczni (biełoruczki) – osoby skazane za przestępstwa polityczne, będące na najgorszej pozycji. Strażnicy stosowali w stosunku do nich najgorsze kary.

2.Bytownicy – przestępcy pospolici, znajdujący się w lepszej sytuacji niż „polityczni”

3.Urkowie – wielokrotni recydywiści, którzy sprawowali władzę w obozie. Wymierzali kary współwięźniom, mieli wiele przywilejów; do najbardziej znanych należało prawo „pierwszej nocy” z kobietami, które przyjechały dopiero do łagru. Urkowie organizowali też tzw. „nocne łowy” – nocne polowania na kobiety, podczas których były one przez nich gwałcone. Urkowie mieli też zwyczaj gry o cudze rzeczy innych więźniów, a nawet o ich życie.

4.Iteerowcy – więźniowie pracujący w administracji obozowej. Otrzymywali dodatkowe racje żywnościowe i mieli większe przywileje z racji na sprawowaną funkcję. Często donosili na innych więźniów
5.Nacmani – osobna grupa więźniów. Byli to Uzbecy, Turkmeni, Kirgizi, którzy bardzo tęsknili za swoimi krajami ojczystymi i zazwyczaj szybko umierali na kurzą ślepotę.

6.Kurzy ślepcy – osoby chore na tzw. kurzą ślepotę, chorobę, która z powodu braku witaminy A w organizmie powodowała utratę zdolności widzenia. Kurzy ślepcy byli traktowani jako prawie najgorsza grupa więźniów, ponieważ zawadzali innym – nie tylko gorzej pracowali, ale tamowali ruch. Często spotykali się z wrogością ze strony współwięźniów, nikt im nie pomagał.

7.Ludzie z „trupiarni” – trafiali tam chorzy na „pyłagrę”, szkorbut, chorzy psychicznie. Dzielili się na dwie grupę: słabosiłkę – ludzi, którzy mieli jeszcze szanse wrócić do pracy w obozie, dostawali dodatkową porcję żywności. Grupa „aktirowki” dostawała głodowe racje żywnościowe i była właściwie skazana na śmierć.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Inny świat - streszczenie szczegółowe
2  Sens epilogu Innego świata
3  Inny świat - plan wydarzeń



Komentarze: Kategorie więźniów i układy w łagrze

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-02-23 16:27:33

Ja przeczytałam każdą lekturę... ale mimo tego, za każdym razem musiałam sięgać po opracowania z różnych źródeł. Nie wiem jak wasi nauczyciele, ale moja była okropna nawet w ostatniej klasie nam nie odpuściła ;/ a jej szczegółowe sprawdziany z każdej lektury były po prostu koszmarne... Dlatego polecam czytać opracowania, ale nie rezygnujcie przy tym z książek.


2019-02-19 18:45:31

Nie wiem o co wam chodzi ! Ja przeczytałam praktycznie każdą lekturę, ale nie znam osoby która w pełni zrozumiałaby treść czytanej książki. Te opracowania są bardzo przydatne, tym bardziej jeśli polonistka (taka jak moja) jest bardzo wymagająca. Polecam czytanie opracowań z tej strony, po uprzednim zapoznaniem się z treścią danej lektury. Pozdrawiam !


2019-02-19 15:33:25

świetne artykuły, dzięki. Co do samej lektury - uważam, że powinna wylecieć. Problemy ówczesne już prawie są nieaktualne, a sama książka powinna być przetłumaczona na polski, bo co drugi zwrot jest po rosyjsku (a takiego języka w szkołach często nie nauczają). Jest wiele ciekawszych pozycji niż ta.


2019-02-17 21:14:23

Jeżeli ktoś uważa, że nie powinniśmy czytać 'Innego świata' bo jest 'mało ciekawy' podkreśla on tym samym swój kretynizm!!! 'problemy ówczesne są już prawie nieaktualne' - brak słów.


2019-02-09 14:02:26

Eh ile jeszcze razy napiszecie ze trzeba czytać ksiażki, nie wiem czy to czyni was w jakimś stopniu lepszym? lepiej sie czujecie jeśli to powiecie? rozumiem trzeba czytać książki , sam tez czytam ... ale dajcie spokój , to jest strona ze streszczeniami a nie strona masowej akacji "poczytaj mi mamo"




Streszczenia książek
Tagi: