W 1935 roku w Warszawie ukazało się wydanie książkowe powieści Zofii Nałkowskiej pt. „Granica”. Dzieło łączyło w sobie treści ideowe i społeczne z filozoficzną problematyką osobowości. Autorka opisała w nim dzieje życia i kariery Zenona Ziembiewicza, inteligenta pochodzenia ziemiańskiego, który z radykalizującego studenta przeobraża się w dygnitarza – prezydenta miasta, oskarżonego o strzelanie do manifestujących robotników. Stopniowe ustępstwa moralne oraz rezygnacja z własnych zasad doprowadzają mężczyznę do katastrofy nie tylko w życiu publicznym, ale także w prywatnym. Ziembiewicz staje się ofiarą zemsty Justyny Bogutówny, ubogiej dziewczyny, z którą miał romans i którą porzucił w chwili, kiedy dowiedział się, że spodziewa się ona jego dziecka. Nieustanne problemy z kochanką burzą spokój Zenona i niszczą emocjonalnie zarówno jego, jak i jego żonę, Elżbietę.
„Granica” stała się oskarżeniem rzeczywistości społecznej w Polsce sanacyjnej, ukazując przeciwieństwa klasowe, a także osądzała moralnie postępowanie głównego bohatera, który pnąc się po szczeblach kariery zmuszony był do przekraczania granic odpowiedzialności moralnej. Nałkowska poruszyła również ważną problematykę filozoficzną, ukazując konflikt świadomości jednostki i społeczne skutki jej czynów. Starała się udowodnić, iż osobowość człowieka determinują konwencje, stereotypy kultury, role społeczne i układy klasowe. Opisała także kwestie, związane z podstawową egzystencją człowieka, takie jak: miłość, starość, choroba, zło, cierpienie i śmierć oraz poruszyła istotne kwestie społeczne.
Powieść ugruntowała pozycję pisarską Zofii Nałkowskiej i w roku 1936 przyniosła jej Państwową Nagrodę Literacką.
- Autorka zastosowała zabieg przedstawienia na początku powieści jej zakończenia; kompozycja klamrowa;
- Skorzystanie z układu retrospektywnego;
- Skorzystała ze schematu trójkąta: mąż, żona, kochanka jako pretekstu do analizy i obserwacji społecznej i psychologicznej; bazowała również na typowym schemacie małżeńskiego trójkąta – naiwnej, uwiedzionej dziewczyny, męża – uwodziciela, oszukanej żony, odtrąconej kochanki.
- Informacje o kolejnych wydarzeniach nie zostały przedstawiane czytelnikowi z sposób chronologiczny;
- Zastosowanie zabiegu odwrócenia szyku fabularnego;
- Paralelizm wątków i motywów;
- Skorzystanie z techniki różnych punktów widzenia;
- Indywidualizacja języka;
- Narrator, który nie jest wszechwiedzący i usiłuje być obiektywnym; narracja prowadzona jest z perspektywy bohaterów;
O oryginalności powieści Nałkowskiej świadczy zastosowanie przez nią wyżej wymienionych elementów oraz zaproszenie czytelnika do wspólnej analizy psychologicznej bohaterów i interpretacji ich zachowań. Czytelnik musi przejść od tradycyjnego: co dalej? do bardziej nowatorskiego podejścia: dlaczego?, bowiem motywacja powieści niej jest fabularna, lecz psychologiczna.
Granica jest z pozoru tylko banalnym romansem, bazującym na erotycznym skandalu w wyższych sferach. Oryginalność polega na tym, iż pod tym płaszczykiem kryje się skomplikowane studium ludzkiej psychiki i zachowań, zaś kluczem do odczytania sensu utworu zdaje się być tytuł powieści.
1.Fryde J., Granica Zofii Nałkowskiej, [w:] Wybór pism krytycznych, Warszawa 1966
2.Kirchner H., O Granicy Zofii Nałkowskiej, [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, Warszawa 1965
3.Pieńkowska E.: Zofia Nałkowska, życie i twórczość, WSiP, Warszawa 1975
4.Wójcik Wł.: Zofia Nałkowska, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973
5.Wspomnienia o Zofii Nałkowskiej, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1965
6.Wyka K., Spór o Granicę, [w:] Stara szuflada, Kraków 1967
7.Zaworska H., Granic” Zofii Nałkowskiej, Warszawa 1966
8.Żuliński L., Zofia Nałkowska: Granica, Warszawa 1990
„Granica” stała się oskarżeniem rzeczywistości społecznej w Polsce sanacyjnej, ukazując przeciwieństwa klasowe, a także osądzała moralnie postępowanie głównego bohatera, który pnąc się po szczeblach kariery zmuszony był do przekraczania granic odpowiedzialności moralnej. Nałkowska poruszyła również ważną problematykę filozoficzną, ukazując konflikt świadomości jednostki i społeczne skutki jej czynów. Starała się udowodnić, iż osobowość człowieka determinują konwencje, stereotypy kultury, role społeczne i układy klasowe. Opisała także kwestie, związane z podstawową egzystencją człowieka, takie jak: miłość, starość, choroba, zło, cierpienie i śmierć oraz poruszyła istotne kwestie społeczne.
Powieść ugruntowała pozycję pisarską Zofii Nałkowskiej i w roku 1936 przyniosła jej Państwową Nagrodę Literacką.
Struktura powieści oraz oryginalność powieści
- Autorka zastosowała zabieg przedstawienia na początku powieści jej zakończenia; kompozycja klamrowa;
- Skorzystanie z układu retrospektywnego;
- Skorzystała ze schematu trójkąta: mąż, żona, kochanka jako pretekstu do analizy i obserwacji społecznej i psychologicznej; bazowała również na typowym schemacie małżeńskiego trójkąta – naiwnej, uwiedzionej dziewczyny, męża – uwodziciela, oszukanej żony, odtrąconej kochanki.
- Informacje o kolejnych wydarzeniach nie zostały przedstawiane czytelnikowi z sposób chronologiczny;
- Zastosowanie zabiegu odwrócenia szyku fabularnego;
- Paralelizm wątków i motywów;
- Skorzystanie z techniki różnych punktów widzenia;
- Indywidualizacja języka;
- Narrator, który nie jest wszechwiedzący i usiłuje być obiektywnym; narracja prowadzona jest z perspektywy bohaterów;
O oryginalności powieści Nałkowskiej świadczy zastosowanie przez nią wyżej wymienionych elementów oraz zaproszenie czytelnika do wspólnej analizy psychologicznej bohaterów i interpretacji ich zachowań. Czytelnik musi przejść od tradycyjnego: co dalej? do bardziej nowatorskiego podejścia: dlaczego?, bowiem motywacja powieści niej jest fabularna, lecz psychologiczna.
Granica jest z pozoru tylko banalnym romansem, bazującym na erotycznym skandalu w wyższych sferach. Oryginalność polega na tym, iż pod tym płaszczykiem kryje się skomplikowane studium ludzkiej psychiki i zachowań, zaś kluczem do odczytania sensu utworu zdaje się być tytuł powieści.
Bibliografia
1.Fryde J., Granica Zofii Nałkowskiej, [w:] Wybór pism krytycznych, Warszawa 1966
2.Kirchner H., O Granicy Zofii Nałkowskiej, [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, Warszawa 1965
3.Pieńkowska E.: Zofia Nałkowska, życie i twórczość, WSiP, Warszawa 1975
4.Wójcik Wł.: Zofia Nałkowska, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973
5.Wspomnienia o Zofii Nałkowskiej, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1965
6.Wyka K., Spór o Granicę, [w:] Stara szuflada, Kraków 1967
7.Zaworska H., Granic” Zofii Nałkowskiej, Warszawa 1966
8.Żuliński L., Zofia Nałkowska: Granica, Warszawa 1990
Mapa serwisu:
- Granica - streszczenie szczegółowe
- Granica - streszczenie
- Granica - opracowanie
- Geneza Granicy
- Czas i miejsce akcji w „Granicy”
- Granica - interpretacja tytułu
- Symbolika tytułu - notatka
- Wątki w „Granicy”
- Zenona Ziembiewicza droga do prezydentury
- Bronię, czy oskarżam Zenona Ziembiewicza
- Oskarżenie i obrona Ziembiewicza - wybór argumentów
- Tragedia życia osobistego Zenona
- Schematy i motywy występujące w powieści
- Granica jako powieść...
- „Granica” - plan wydarzeń
- „Granica” jako powieść psychologiczna – nowatorstwo dzieła
- Kompozycja i narracja powieści Zofii Nałkowskiej
- Obraz warstw społecznych w Granicy
- Wizja człowieka w „Granicy”
- Granica - bohaterowie
- Zenon Ziembiewicz – bohater z awansu
- Zenon Ziembiewicz - charakterystyka
- Elżbieta Biecka - charakterystyka
- Bohaterowie drugoplanowi
- Justyna Bogutówna - charakterystyka
- Granica - plany wypracowań
- "Granica" Zofii Nałkowskiej – wybory moralne Zenona Ziembiewicza a uniwersalizm ludzkich zachowań - plan wypracowania
- Oceń postawę Zenona Ziembiewicza – głównego bohatera powieści Zofii Nałkowskiej (Zenon Ziembiewicz – bohater czy antybohater powieści Zofii Nałkowskiej?) - plan wypracowania
- Kariera głównego bohatera „Granicy” Zofii Nałkowskiej, Zenona Ziembiewicza – moralna dezercja czy spełnienie marzeń?
- Na przykładzie wybranych bohaterów Granicy Zofii Nałkowskiej przedstaw, w jaki sposób przekraczają oni tytułowe granice - plan wypracowania
- Granica - motywy literackie
- Motyw choroby, cierpienia, śmierci w Granicy
- Motyw miłości w Granicy
- Motyw kobiety w Granicy Zofii Nałkowskiej
- Motyw matki w „Granicy”
- Inne motywy literackie występujące w Granicy
- Granica - cytaty