Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Na koniec warto zacytować dwie strategie reagowania na cenzurę, sformułowane przez Tadeusza Konwickiego, którego Mała apokalipsa była wielokrotnie wznawiana w obiegu niezależnym, i będące dowodem na ciężkie położenie pisarza tworzącego w kraju objętym cenzurę :

Pierwsza mówi: wycinać, ale za to mieć ogromne nakłady i żywy kontakt z czytelnikiem, bo to właśnie jest najważniejsze(…). Druga szkoła zaś powiada: nie wycinać, „iść na całość”. I płaci się za to tym, że książka ukaże się w nakładzie nie wyższym niż 2000 egzemplarzy, że roić się będzie od błędów, przekłamań, przestawionych lub pominiętych stron, a także tym, że jeden przeczyta, drugi zaś w strachu spali lub wyrzuci do kubła na śmieci. Jednak trzeba było…Naprawdę! Z samej tylko lojalności wobec społeczeństwa musiałem wziąć udział w tym, co się działo. Myślę jednak, że jeśli mi pozwolą, to kiedyś wrócę do oficjalnego obiegu.



strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  „Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża” - streszczenie
2  Znaczenie epoki
3  Pokolenie „Współczesności” (`56)



Streszczenia książek
Tagi: