Do najważniejszych teatrów, które jednocześnie ustalały kanony inscenizacyjne, zalicza się Meiningenczyków, czyli istniejący już pod koniec XIX wieku niemiecki teatr dworski w Meiningen. Joanna Lupas-Rutkowska scharakteryzował główne założenia nurtu reprezentowanego przez Meiningenczyków:
Zakwestionowali teatr gwiazdorski, zastępując go zespołem aktorskim, kierowanym przez reżysera. Każdy członek zespołu grywał zarówno role główne, jak i drugoplanowe, występując w miarę potrzeby jako statysta. W scenografii i kostiumach przestrzegano ściśle realizmu historycznego.
Teatr z Meiningen występował w całej Europie, a swoją precyzją w grze aktorskiej, reżyserii, kostiumach zadziwiał zgromadzonych tłumnie widzów, wypełniających szczelnie sale teatralne.
Théâtre Libre (Teatr Wolny) w Paryżu, The Independent Theatre (Teatr Niezależny) w Londynie i Die Freie Bühne (Wolna Scena) w Berlinie, z samych nazw tych powstaÅ‚ych na poczÄ…tku wieku teatrów można wywnioskować, że zamierzaÅ‚y one odciąć siÄ™ od tradycji i stworzyć nowÄ… jakość. Ich głównym zaÅ‚ożeniem byÅ‚ naturalizm. Aktorzy tych teatrów w inscenizacjach starali jak najdokÅ‚adniej oddać realia Å›rodowiska, o którym opowiadaÅ‚ utwór.
Wielkie znaczenie dla aktorstwa teatralnego (później też filmowego) miaÅ‚ Konstanty StanisÅ‚awski. W 1897 roku zaÅ‚ożyÅ‚ on Popularny MChT (od 1920 roku MChAT), czyli Moskowskij Chudożestwiennyj Tieatr (Moskiewski Teatr Artystyczny, a od 1920 roku doszedÅ‚ do tej nazwy przymiotnik „Akademicki”) wyznaczaÅ‚ swoim pracownikom bardzo wysokie standardy, o czym pisze Joanna Lupas-Rutkowska: Od aktora wymagano psychologicznego pogÅ‚Ä™bienia roli, tzw. „przeżywania”. ProwadziÅ‚y do tego próby analityczne, czasie których rozpatrywano wszelkie elementy utworu, analizowano szczegółowo tekst, aby wydobyć psychicznÄ… prawdÄ™ o postaci. StanisÅ‚awski jest autorem podrÄ™czników aktorskich wykorzystywanych do dziÅ› (Praca aktora nad sobÄ…, Praca aktora nad rolÄ…).
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 -