Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Powieść składa się z siedmiu rozdziałów podzielonych na mniejsze, tytułowane części, oraz z postscriptum.

Główny bohater, a zarazem narrator książki jest prawie osiemnastoletnim uczniem dziesiątej, ostatniej klasy jednego z warszawskich liceów na Żoliborzu, przygotowuje się do matury. Jest krytycznym obserwatorem realiów Polski Ludowej, nie może odnaleźć się w czasie bezsilności i pasywności socjalistycznej ojczyzny, dominacji kombinatorów, sługusów, miernot pozbawionych sumienia, smaku, gustu i honoru, z niesmakiem odnosi się do lat 60. (
Przez wiele lat nie opuszczało mnie wrażenie, że urodziłem się za późno(…) Czas był gorący i zły. Gorący, bo wiele się działo i stało w moim życiu; zły, bo zaborcza władza, po latach względnego umiaru w nękaniu obywateli i rujnowaniu kraju, znów pokazała kły i plugawe oblicze
), marząc o życiu w dwudziestoleciu międzywojennym, w wieku heroicznych, wręcz tytanicznych zmagań, które zmienił czas wojny, okres koszmarny, czas obłędu, upadku i zbrodni. Mimo odrazy, jaką wywołują w nim wspomnienia wojenne, jednocześnie jest pełen podziwu i szacunku dla ludzi, którzy gotowi byli oddać życie za kraj.
Szkoła jest dla inteligentnego i zdolnego bohatera, poznającego prawdę o świecie z Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, bez trudu poruszającego się wśród najwybitniejszych dzieł literatury powszechnej, a funkcjonującego w świecie, którego nigdy nie uznał za własny, synonimem zobojętnienia na los i położenie ojczyzny. Aby przełamać impas, pokonuje opór rady pedagogicznej i zakłada zespół muzyczny Modern Jazz Quartet, który jednak bardzo szybko zostaje karnie rozwiązany.



Kolejną inicjatywą bohatera jest szkolny zespół teatralny, który dzieli los kapeli. Okazuje się, że nadmierna aktywność, chęć tworzenia czegoś oryginalnego nie ma racji bytu w szkole pełnej cenzury, zdominowanej przez pedagogów „służbistów”, dla których jedynym celem jest zrealizowanie całego schematu lekcji.
Ciągłą ucieczkę w świat wyobraźni, sztuki i literatury kończy przełom w powieści i życiu narratora było pojawienie się nowej dyrektorki szkoły, którą jest tytułowa Madame – trzydziestoletnia profesorka francuskiego, tajemnicza, oryginalna, piękna i zimna – istna Królowa Śniegu, postrach większości uczniów.





strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij






  Dowiedz się więcej
1  „Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża” - streszczenie
2  Socrealizm
3  Literatura łagrowa