Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
SZTUKA

”Powrót syna marnotrawnego” - Rembrandt van Rijn, opierając się na przypowieści o synu marnotrawnym, maluje skruszałego syna, który klęczy przed ojcem w biednej szacie, w podartych sandałach, przytulając się do niego. Ten zaś pochyla się nad synem z miłością. Obok, na obrazie, jak możemy się domyślać, stoi brat powracającego syna, który pozostał z ojcem i nie roztrwonił swoich pieniędzy. W tle zaś widnieją słudzy. Sztuka malarska Rembrandta polega na skupieniu uwagi patrzącego na postaci ojca, syna marnotrawnego oraz twarzy szlachetnego brata. Są one rozświetlone w porównaniu z resztą obrazu. Wybitny malarz oddał również cechy przedstawionych postaci – na twarzy ojca maluje się miłosierdzie, pewna pobożność, zaś na twarzy prawego syna zaznacza się zazdrość i niedowierzanie – choć to on został przy ojcu, ten obejmuje marnotrawcę.

”Przypowieść o synu marnotrawnym” lub „Wędrowiec” - Hieronim Bosch na swym obrazie przedstawia wędrującego żebraka. Tło po lewej stronie obrazu jest symbolem zła świata (m.in. obraz oberży „Pod białym łabędziem”), zaś prawa jest stroną dobrą.

”Syn marnotrawny” - miedzioryt Albrechta Dürera

”Syn marnotrawny” - Leonard Stroynowski wykonał sześć kartonów - projekty mozaik, przewidzianych na łuki międzyarkadowe w nawie głównej bazyliki Najświętszego Serca Jezusa w Krakowie. Jedną z nich jest mozaika „Syn marnotrawny”.

strona:   - 1 -  - 2 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij




  Dowiedz się więcej
1  Motyw rewolucji w sztuce
2  Motyw kobiety w literaturze
3  Motyw przemijania w literaturze



Galeria: