„Uraziłem cię; broni musiałem w tym użyć
Żeby być bez sromoty i godnym ci służyć…
Szimena domaga się zemsty na zabójcy swego ojca, nie zważając na swe uczucie do Rodryga. Historia kończy się jednak pomyślnie, a po rocznej żałobie kochankowie pobierają się.
„Makbet” – William Szekspir opisuje losy najwierniejszego i najdzielniejszego z rycerzy króla Dukana – Makbeta. Dumny wojownik przekracza jednak miarę, zdradza swego władcę pragnąc sięgnąć po koronę. Przeczy średniowiecznym wzorcom rycerza. Autor przełamuje idealistyczny sposób kreowania żołnierskiego stanu, pokazując wojownika jako człowieka ulęgającego wszelkim słabościom i namiętnościom, nie cofającym się przed najstraszliwszymi zbrodniami.
„Rękawiczka” – Fryderyk Schiller, najwybitniejszy obok Goethego przedstawiciel niemieckiego klasycyzmu, w swej balladzie wykorzystuje anegdotę z XVI wieku o rycerzu de Lovges. Łączy opowieść o igrzyskach zwierzęcych z opowieścią rycerską. Szlachcic Emrod podejmuje się podnieść upuszczoną miedzy dzikie zwierzęta rękawiczkę wybranki swego serca – Marty. Zebrani podziwiają jego odwagę. Spełniwszy życzenie damy, nie odbiera jednak nagrody. Rzuca rękawiczkę Marcie mówiąc:
„Pani twych dzięków nie trzeba mi wcale.
To rzekł i poszedł i więcej nie wrócił.”
„Grażyna” – Adam Mickiewicz opisuje żonę księcia Litwy, Litawora, która wbrew zakazom męża rusza do boju z Krzyżakami pod przebraniem Czarnego Rycerza. Dzielnie walczy na polu bitwy, dając dowód poczucia patriotyzmu, przywiązania do ojczyzny. Umiera jak prawdziwy rycerz.
„Konrad Wallenrod” – Adam Mickiewicz powraca w swej twórczości do motywu rycerza. Główny bohater Walter Alf poświęca wszystko dla dobra ojczyzny. Rezygnuje z życia prywatnego, miłości do Aldony, stawiając na pierwszym miejscu obowiązek wobec swojego kraju. Cechuje go, podobnie jak średniowiecznych rycerzy, silna wola, duma, odwaga, a jego czynami kieruje chęć zemsty. Kryjąc się pod nazwiskiem Wallenroda nie działa jednak wprost. Podstępem doprowadza do klęski wrogów – Krzyżaków. Pełen skrupułów i wyrzutów sumienia działa jednak w imię wyższej idei – dobra ojczyzny.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 -