Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
„Treny” - Jan Kochanowski opłakuje ukochaną córkę Urszulkę, która w chwili śmierci miała zaledwie trzy lata. Poeta przypisał dziecku wyjątkowe zdolności, z Urszulką wiązano wielkie nadzieje, pisarz twierdził, że jej radość, pogoda decydowała o szczęściu całego domu, rodziców, nazwał ją nawet Safą słowieńską. Kochanowski zadaje pytanie o to, co stało się z Urszulą po śmierci, pytanie o życie pozagrobowe jest w gruncie rzeczy pytaniem o samo istnienie Boga. Poszukiwania dziecka w pozagrobowych przestrzeniach ze starożytnej mitologii, w Kosmosie, nawet w nicości trudno uznać za wyraz niezachwianej wiary chrześcijanina w istnienie raju. Kulminacją wątpliwości jest środkowa część Trenów - głównie od IX do XI. To zarazem punkt szczytowy rozpaczy po śmierci córki, punkt, od którego rozpoczyna się droga do pogodzenia ze światem (niesie je głównie upływający czas) i Bogiem.

„Król Olch” – J.W. Goethe opisuje nocną wyprawę ojca z dzieckiem przez ciemny las. Dziecko w gorączce widzi Króla Olch, postać z baśni germańskich, który nawołuje je do siebie. Przerażony chłopiec umiera ze strachu.

”Dziady” cz. II- Adam Mickiewicz do kategorii duchów lekkich, zalicza postaci dwojga dzieci: Józia i Rózi. Występują one jako trzepoczące skrzydełkami aniołki, ale nie mogą dostać się do nieba, pozostają w czyśćcu, gdzie trwają w nudzie, trwodze o to, czy znajdą się w niebie. Niebo jest przed nimi zamknięte, bowiem ich życie było zbyt łatwe, upływało na zabawach, pod troskliwą opieką matki. Nie zaznawszy ziemskiej goryczy, nie mogą poznać niebiańskiego pokoju, szczęścia.

„Pan Tadeusz” – A. Mickiewicz wspominając na emigracji swoje rodzinne strony, akcję swej epopei umieszcza w Soplicowie. Ukazuje je Mickiewicz jako arkadię, symbol szczęścia lat dziecinnych i utraconej ojczyzny. Stanowi ono ostoję polskości, dawnych obyczajów i tradycji szlacheckich. Ten wyidealizowany obraz powstał z tęsknoty za beztroską lat dziecinnych spędzonych w rodzinnym domu na nowogródczyźnie. Jako sielanka przedstawione jest dzieciństwo dorastającej Zosi, wnuczki Stolnika Horeszki, wychowującej się pod troskliwym okiem Telimeny. Zosia zajmowała się karmieniem ptactwa, przebieranie się w dziewczęce sukienki, zabawa z dziećmi i elementarna edukacja.


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Wieś - wyrazy bliskoznaczne
2  Motyw rewolucji w sztuce
3  Śmierć w literaturze



Komentarze: Dzieciństwo/dziecko w literaturze

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2019-01-15 21:06:26

Moj temat maturalny brzmi ROZNE SPOSOBY TRAKTOWANIA DZIECI PRZEZ DOROSLYCH W ODNIESIENIU DO LITERATURY I EPOK.JEZELI KTOS MA JAKIES CIEKAWE POMYSLY I MOGLBY MI POMOC BYLABYM WDZIECZNA.,,BUZKA


2019-01-14 17:06:42

A gdzie Konopnicka i jej utwory skierowane do dzieci, takiej jak cały zbiorek "Co słonko widziało" albo "Jak się dzieci z Rozalią w Bronowie bawiły", brakuje tu też utworów Jachowicza, Lenartowicza, Teresy z Tańskich Hoffmanowej, czy Jadwigi Papi - przecież tam jest dziecko szczęśliwe, łobuzerskie, psotne, a nie same śieroty nieszczęsne


2019-01-12 22:16:54

Naprawde zajefajna stronka!!! Respect dla autora/autorów!!! Tak trzymać!!! Anulka


2019-01-04 20:14:44

super stronka, fajnie opracowane motywy, Mój temat to motyw dziecka,przyda sie ta stronka, a może ktoś chce sie wymienić materiałami o motywie dziecka?! 7762144to moje gg :)


2019-01-04 18:03:54

wszystko pięknie, ale brakuje tu Brunona Schulza, przecież opierał swoją twórczość na wspomnieniach z dzieciństwa, tworzył na podstawie tych retrospekcji obraz świata przedstawionego swoich opowiadań i w ogóle... warto byłoby przytoczyć do tego motywu chociażby "Sklepy cynamonowe"




Streszczenia książek
Tagi: