Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
„Chłopi” - Władysław Stanisław Reymont ukazuje postać Jagny Pacześ (Borynowej). W zasadzie całe jej postępowanie to następstwo ogromnej podświadomej energii życia, której Jagna biernie się poddawała. Spośród wielu zalotników wybrała żonatego Antka, ale, pozostając bezwolna, zdominowana przez matkę i żądna bogactwa, zgodziła się bez oporu na ślub ze starym, ale mogącym imponować kobietom Boryną. Zdradzając męża przekroczyła granice moralne wyznaczone przez wiejską społeczność, za co została okrutnie ukarana, poddana samosądowi. Poniżona, doświadczywszy ostracyzmu, szukała schronienia u brata Szymka. Jagna nie była kobietą złą, wstydziła się niektórych swych postępków, obawiała wiejskiej opinii, chociaż nie podzielała moralnych zasad uznawanych przez społeczność, w której przyszło jej żyć. Nie umiała oprzeć się pokusom, nie czuła więzi z gromadą i nie zabiegała o jej akceptację. Pozostawała inna, odmienna od wiejskich kobiet. Była niczym fatum przynoszące nieszczęście sobie i wiążącym się z nią mężczyznom. Ta postać może być uznana za młodopolską femme fatalne - kobietę fatalną, niszczącą życie mężczyzn, odbierającą serce, burzącą spokój duszy, łamiącą kariery. Jagna jest postacią samotną, tragiczną, odrzuconą przez wiejską społeczność w rzeczywistości nie za swe winy, ale ukaraną za wszystkie nieszczęścia spadające na Lipce.

„Nana” – Emil Zola tytułową bohaterką czyni córkę praczki, grającej w marnej operetce, jednak odznaczającej się nieprzeciętnym seksapilem. Niekochana i niekochająca nikogo, wykonuje swój zawód kurtyzany, niszcząc każdego mężczyznę, który pragnie się z nią związać. Jest „królową wśród ladacznic”, femme fatale, doprowadzającą zakochanych w niej mężczyzn do bankructwa, a nawet samobójstwa. Symbolizuje zepsucie i zgniliznę Drugiego Cesarstwa, piękny kwiat wyrastający w gnoju, czarownicę niszczącą dusze i reputacje mocą swej płci. Umiera opuszczona i samotna na ospę.

„Mistrz i Małgorzata” – Michaił Bułhakow opisuje piękna, dobrze sytuowaną, choć znudzoną swoim życiem Małgorzatę. Romans z Mistrzem rozpoczyna nowy etap w jej życiu. Staje się czarownicą latającą na miotle, a następnie zostaje królową balu u szatana. Łączy dwa światy: magiczny i rzeczywisty. Jest jednocześnie niewierna żoną i najwierniejsza kochanką. Symbolizuje miłość zwyciężająca zło, zniszczenie i niemoc.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Motyw matki w sztuce
2  Motyw żony w sztuce
3  Motyw zjaw, duchów, upiorów w sztuce



Streszczenia książek
Tagi: