Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
 
Amerykanin Jackson Pollock (ur. 28 stycznia 1919 roku, zm. 11 sierpnia 1956 roku) to główny przedstawiciel, a właściwie twórca, nurtu określanego mianem ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Już za życia cieszył się sławą wybitnego artysty. W 1945 roku ożenił się z malarką Lee Krasner, która wywarła znaczny wpływ na jego twórczość. Zmarł w wieku czterdziestu czterech lat w wypadku samochodowym.

W 1930 roku przeprowadził się z Kalifornii do Nowego Jorku, gdzie studiował na Art Students League pod okiem Thomasa Harta Bentona, który zaszczepił w Pollocku zamiłowanie do ekspresjonizmu. Po ślubie z Krasner, małżeństwo zamieszkało na Long Island, a ich dom zamienił się w pracownie znaną jako Pollock-Krasner House and Studio. Właśnie tam opanował do perfekcji technikę malarską, dzięki której przeszedł do historii sztuki.

Od 1936 roku fascynowały go płynne farby. Na początku lat czterdziestych zaczął eksperymentować rozlewając je na płótna, tworząc abstrakcyjne kształty. W ten sposób powstało pierwsze ze słynnych jego arcydzieł Mężczyzna i kobieta. Po przenosinach do własnego studia układał płótna na podłodze i z góry oblewał je farbami służącymi do malowania ścian. W swojej technice posługiwał się również palcami, twardymi pędzlami, ich trzonkami lub patykami. Jego oryginalną technikę znawcy sztuki określili mianem action painting (w Polsce nazywaną malarstwem gestu). Dzięki niej Pollock mógł bezpośrednio dosłownie przelewać na płótno stan swojej duszy i wizje. Poprzez nakładanie farby z dowolnej strony jego dzieła wydają się być trójwymiarowe.

Poprzez swoją technikę Pollock odszedł od wielowiekowej zachodniej tradycji używania pędzla i specjalnych farb. Sprzeciwił się również używaniu jedynie ręki i nadgarstka do tworzenia obrazu, malując praktycznie całym ciałem. Jak sam mawiał:
Moje obrazy nie powstają na sztalugach. Wolę przeciwstawić płótno twardej ścianie lub podłodze. Potrzebuję czuć opór twardej powierzchni. Na podłodze czuje się swobodniej. Czuję, że jestem bliżej, jestem częścią obrazu. Dzięki temu mogę chodzić wokół niego, pracować z czterech stron i dosłownie być w obrazie.
W innym wywiadzie natomiast Pollock powiedział: Kiedy jestem w swoim obrazie, nie jestem świadom tego, co robię.

strona:   - 1 -  - 2 - 


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij




  Dowiedz się więcej
1  „Los utracony” - streszczenie
2  Jerzy Grotowski - biografia
3  Kazimierz Dejmek - biografia