1)Dziwny poranek.
a)Przebudzenie się bohatera i zwątpienie we własną dojrzałość.
b)Zaskakujące odwiedziny profesora Pimki.
c)Cofnięcie w latach Józia i zabranie go do szkoły.
2)Szkolna rzeczywistość.
a)Metody „upupiania” młodzieży.
b)Dwa klasowe obozy – „chłopaki” i „chłopięta”.
c)Schematy i banały na lekcji polskiego.
d)Przepełniona strachem i nudą lekcja łaciny.
e)Pojedynek na miny Miętusa i Syfona.
f)„Gwałt przez uszy”, czyli przymusowe uświadamianie Syfona.
3)Dygresja na temat sztuki.
a)Refleksja autotematyczna – konstrukcja Ferdydurke.
b)„Pomiędzy telefonem a kotletem”, czyli o recepcji dzieła literackiego.
c)Problem formy w życiu człowieka.
d)Stosunek pisarza do tradycji literackiej.
4)Historia Filidora i Anty-Filidora.
a)„Zanalizowana” żona Filidora.
b)Rewanż – zsyntetyzowanie Flory Gente.
c)Pojedynek profesorów.
5)Józio na stancji u Młodziaków.
a)Nowoczesny światopogląd inżynierostwa.
b)Fascynacja „nowoczesną pensjonarką” Zutą.
c)Przeszukiwanie pokoju Zuty – listy miłosne w szufladzie.
d)Podstępny plan Józia.
e)Podglądanie rodziny Młodziaków.
f)Dwóch nocnych adoratorów w pokoju Zuty.
g)Gniew rodziców – obnażenie schematów.
6)Kolejna dygresja.
a)Komentarz do Ferdydurke – wyjaśnienia dla czytelnika.
b)„Męka złej formy” – wyliczenie problemów twórcy.
7)Filibert dzieckiem podszyty.
a)Mecz na stadionie tenisowym.
b)Seria groteskowych sytuacji spowodowana strzałem.
c)Filibert i jego obrażana żona.
8)Dwór Hurleckich w Bolimowie.
a)Wyprawa na wieś w poszukiwaniu prawdziwego parobka.
b)Chłopi zachowujący się jak psy.
c)Hurleccy – obraz konserwatywnego ziemiaństwa.
d)Bratanie się z „prawdziwym” parobkiem.
e)Bunt chłopów przeciw panom.
f)Ucieczka z Bolimowa i „porwanie” Zosi.
g)Końcowy pocałunek – przed formą nie ma ucieczki.