Makbet jest po Burzy drugą najkrótszą sztuką Szekspira. Wokół dramatu krąży niejedna legenda o pechowości tej sztuki, o przynoszeniu przez nią nieszczęścia teatrom i aktorom. Niemniej stale przyciąga zarówno reżyserów teatralnych, jak i widzów bądź czytelników – dzięki nasyceniu tragizmem, grozą, a nawet krwią.
Tytułowy bohater należy do postaci makiawelicznych, ale w sposób niezwykły łączy w sobie cechy niepohamowanego mordercy z wrażliwością i poetycką wyobraźnią. Na tę magnetyzującą kwestię w tragedii Szekspira zwrócił uwagę jeden z badaczy, Harold Bloom:
Makbet porusza wiele istotnych i wiecznie aktualnych zagadnień. Do najważniejszych należą: problem władzy, winy i kary, kwestia ludzkiego losu (fatum, istnienia sił wyższych bądź przypadku), pytania o źródło zła w świecie i cierpienia człowieka. Szekspir opisuje człowieka jako indywiduum, jednostkę, spełniającą określone role w społeczeństwie i w dualistycznym świecie – realnym i fantastycznym. Makbet jawi się więc jako dzieło wielowarstwowe, wieloaspektowe.
Utwór jest, obok Hamleta, Romea i Julii i innych sztuk Szekspira, niewyczerpanym źródłem cytatów, wątków i motywów literackich aż do współczesności. Szekspir jako analityk ludzkiej psychiki i duszy, a zwłaszcza tych najtrudniej wyrażalnych sfer człowieczeństwa, stał się natchnieniem i inspiracją dla ludzi literatury.
Konstrukcja tragedii jest dopracowana pod każdym względem, mimo że zaburzone zostają klasyczne reguły gatunkowe. Oryginalne i będące wielką spuścizną dla języka poetyckiego jest obrazowanie Szekspir. Obraz jest sugestywny, a budują go skąpe didaskalia i sceneria kreślona właściwie samymi barwami i ogólną nazwą miejsca. Sugestywność zawiera się w opisie językowym. To dialogi malują w wyobraźni widza wszystko, co trzeba, aby zaistniał niesamowity nastrój dramatu, aby uwydatniły się przez podkreślenie lub skontrastowanie cechy postaci. Na przykład, kiedy Dunkan mówi o pięknie swego pałacu, służy to zaakcentowaniu szlachetności króla, a przeciwstawieniu posępnym myślom Makbeta. Obrazy buduje autor dzięki metaforze. Metafora poetycka obfituje w personifikacje, symbole, aluzje.
Jedną z piękniejszych i zapisanych już na stałe w europejskiej tradycji języka poetyckiego jest metafora życia porównanego do aktora. Mamy tu przez chwilę do czynienia z teatrem w teatrze, z gigantyczną wizją uniwersum jako sceny, na której życia ludzkie ograniczone są do odegrania swej roli (chciałoby się powiedzieć: rólki). W dramacie o władzy i złu w rzeczywistości ludzkiej, przemyca autor uwagę na temat teatralności tego świata, samego człowieka, a może po trosze teatralności zła. Jest to nawiązanie do renesansowej koncepcji, w której Bóg robi sobie igraszkę z człowieka, odgrywającego rolę kukiełki. W świecie Szekspira nie ma Boga. Ale pomysł ukazania ludzkiego losu jest podobny.
Szekspir używa różnych rodzajów wiersza: od wiersza białego, poprzez prozę do fragmentów rymowanych. Z artystycznym rozmachem i dowcipem tworzy teksty czarów i zaklęć w scenach z udziałem wiedźm. W teksty dialogów, dotyczące sytuacji dramatycznej, relacji między bohaterami, toczącej się akcji, wpisane są także sentencje wyrażające prawdy ogólne o świecie, o człowieku.
Tytułowy bohater należy do postaci makiawelicznych, ale w sposób niezwykły łączy w sobie cechy niepohamowanego mordercy z wrażliwością i poetycką wyobraźnią. Na tę magnetyzującą kwestię w tragedii Szekspira zwrócił uwagę jeden z badaczy, Harold Bloom:
Makbeta – wielką machinę do mordowania – wyposażył Szekspir w inteligencję nieco mniej niż przeciętną, natomiast przydzielił mu siłę wyobraźni tak olbrzymią, iż praktycznie biorąc wydaje się, że jest to własna wyobraźnia Szekspira. [...] W renesansowym rozumieniu wyobraźni (które jest odmienne od naszego) Makbet może stanowić oznakę, emblemat [...] umiejętności, która musiała przestraszyć Szekspira i powinna przerazić nas, kiedy czytamy lub oglądamy Makbeta, ponieważ oddziaływanie tej sztuki zależy od grozy jej własnych zwidów i wyobrażeń. [...] W swych innych sztukach Szekspir nieco uśmierza ujemną aurę fantazji, ale nie w Makbecie, który jest tragedią wyobraźni
Makbet porusza wiele istotnych i wiecznie aktualnych zagadnień. Do najważniejszych należą: problem władzy, winy i kary, kwestia ludzkiego losu (fatum, istnienia sił wyższych bądź przypadku), pytania o źródło zła w świecie i cierpienia człowieka. Szekspir opisuje człowieka jako indywiduum, jednostkę, spełniającą określone role w społeczeństwie i w dualistycznym świecie – realnym i fantastycznym. Makbet jawi się więc jako dzieło wielowarstwowe, wieloaspektowe.
Utwór jest, obok Hamleta, Romea i Julii i innych sztuk Szekspira, niewyczerpanym źródłem cytatów, wątków i motywów literackich aż do współczesności. Szekspir jako analityk ludzkiej psychiki i duszy, a zwłaszcza tych najtrudniej wyrażalnych sfer człowieczeństwa, stał się natchnieniem i inspiracją dla ludzi literatury.
Artyzm „Makbeta” - konstrukcja i język dramatu
Konstrukcja tragedii jest dopracowana pod każdym względem, mimo że zaburzone zostają klasyczne reguły gatunkowe. Oryginalne i będące wielką spuścizną dla języka poetyckiego jest obrazowanie Szekspir. Obraz jest sugestywny, a budują go skąpe didaskalia i sceneria kreślona właściwie samymi barwami i ogólną nazwą miejsca. Sugestywność zawiera się w opisie językowym. To dialogi malują w wyobraźni widza wszystko, co trzeba, aby zaistniał niesamowity nastrój dramatu, aby uwydatniły się przez podkreślenie lub skontrastowanie cechy postaci. Na przykład, kiedy Dunkan mówi o pięknie swego pałacu, służy to zaakcentowaniu szlachetności króla, a przeciwstawieniu posępnym myślom Makbeta. Obrazy buduje autor dzięki metaforze. Metafora poetycka obfituje w personifikacje, symbole, aluzje.
Jedną z piękniejszych i zapisanych już na stałe w europejskiej tradycji języka poetyckiego jest metafora życia porównanego do aktora. Mamy tu przez chwilę do czynienia z teatrem w teatrze, z gigantyczną wizją uniwersum jako sceny, na której życia ludzkie ograniczone są do odegrania swej roli (chciałoby się powiedzieć: rólki). W dramacie o władzy i złu w rzeczywistości ludzkiej, przemyca autor uwagę na temat teatralności tego świata, samego człowieka, a może po trosze teatralności zła. Jest to nawiązanie do renesansowej koncepcji, w której Bóg robi sobie igraszkę z człowieka, odgrywającego rolę kukiełki. W świecie Szekspira nie ma Boga. Ale pomysł ukazania ludzkiego losu jest podobny.
Szekspir używa różnych rodzajów wiersza: od wiersza białego, poprzez prozę do fragmentów rymowanych. Z artystycznym rozmachem i dowcipem tworzy teksty czarów i zaklęć w scenach z udziałem wiedźm. W teksty dialogów, dotyczące sytuacji dramatycznej, relacji między bohaterami, toczącej się akcji, wpisane są także sentencje wyrażające prawdy ogólne o świecie, o człowieku.
„Życie jest tylko przechodnim półcieniem,
Nędznym aktorem, który swoją rolę
Przez parę godzin wygrawszy na scenie
W nicość przepada – powieścią idioty,
Głośną, wrzaskliwą, a nic nie znaczącą” [w. 243-247].
Mapa serwisu:
- Makbet - streszczenie krótkie i szczegółowe (z video)
- Makbet - plan wydarzeń
- Makbet - opracowanie
- „Makbet” - jak była geneza dramatu Szekspira?
- Makbet - czas i miejsce akcji
- Bohaterowie „Makbeta”
- Droga Makbeta do władzy
- Makbet jako bohater tragiczny
- Lady Makbet jako archetyp kobiety-zbrodniarki
- Porównanie postaci Lady Makbet i Lady Makduf
- Makbet - jakie były przepowiednie czarownic?
- Problem cierpienia w „Makbecie”
- Problematyka psychologiczna „Makbeta”
- Zagadnienia filozoficzne „Makbeta” - problem ludzkiego losu
- Problem winy i kary w „Makbecie”
- „Makbet” jako tragedia szekspirowska
- Życie jest tylko cieniem, chodzącym aktorem... Interpretacja monologu Makbeta
- Makbet - charakterystyka głównego bohatera
- Lady Makbet - charakterystyka
- Symbolika sztyletu, krwi i czarownic w Makbecie
- Monolog (lunatykowanie) Lady Makbet - interpretacja
- Makbet - pytania i odpowiedzi
- Dlaczego Makbet stał się zbrodniarzem? 3 przyczyny przejścia Makbeta na drogę zła
- Kto jest winien zbrodni w Makbecie W. Szekspira - Makbet, Lady Makbet, czy czarownice?
- W jaki sposób chciał zginąć Makbet?
- Czy Makbet miał wpływ na swój los?
- Gdzie Makbet i Banko spotykają trzy wiedźmy? Gdzie Makbet spotyka wiedźmy po raz drugi?
- Dlaczego Makbet zabija Banko?
- Gdzie mieszkał Makbet?
- Dlaczego i w jakich okolicznościach Makduf mógł zabić Makbeta?
- Dlaczego Makbet zabił Lady Makduf i całą rodzinę Makdufa?
- Jak na zabójstwo króla Duncana zareagowali - Makbet, Lady Makbet, synowie Duncana, Banko?
- Co Lady Makbet zarzuca swojemu mężowi?
- Czy Makbet jest bohaterem dynamicznym? Charakterystyka dynamiczna Makbeta.
- Makbet. Jakie są argumenty za i przeciw zbrodni?
- Jak wyglądała i jakie znaczenie miała scena z odźwiernym w Makbecie?
- Co oznaczają tytuły Tana Kawdoru i Tana Glamis?
- Jak Makbet zareagował na śmierć żony - Lady Makbet?
- Przed zamordowaniem Duncana Makbet wahał się. Jakie miał wątpliwości? Napisz na podstawie monologu Makbeta
- Czego obawiał się Makbet? Jakie były lęki Makbeta?
- Co Makbet napisał w liście do swojej żony?
- Jakim władcą był Makbet? Strategia Makbeta, jako króla
- Kogo i w jaki sposób zabił Makbet?
- Jakie były przyczyny ostatecznej katastrofy tytułowego bohatera? Czy Makbet mógł jej uniknąć?
- Jakie wartości i ideały wyznaje Makbet przed zabiciem króla Duncana?
- Jak wyglądała przyjaźń Makbeta i Banko?
- Jakich argumentów używa Lady Makbet aby skłonić męża do zabicia króla?
- Jakie były przyczyny i objawy szaleństwa Lady Makbet?
- Jak na przepowiednie czarownic reaguje Lady Makbet?
- Przemiana Lady Makbet (portret psychologiczny przed i po dokonaniu zbrodni)
- Dlaczego Lady Makbet popełnia samobójstwo?
- Dlaczego Makbet zabił króla Duncana?
- Makbet - motywy literackie
- Makbet - motywy literackie
- Problem zła w „Makbecie” (motyw zła)
- Makbet - motyw władzy i władcy (porównanie sposobu rządzenia przez Makbeta i Dunkana)
- „Makbet” - motyw przepowiedni
- Makbet – motyw szaleństwa
- Makbet - motyw kobiety fatalnej
- Makbet - motyw małżeństwa
- Makbet - motyw winy i kary
- Makbet - motyw zbrodni
- Makbet - wybór najważniejszych cytatów