Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Przykładem ludobójstwa, który z pewnością znasz z lekcji historii, jest Holocaust, w wyniku którego zginęło 6 milionów Żydów. Za tę tragedię odpowiadali naziści przeświadczeni o tym, że naród żydowski jest zagrożeniem dla rasy aryjskiego. Początkowe plany wysiedlenia Żydów z Europy zmieniły się jednak w największą zbrodnię XX wieku, której świadectwo znajdziesz w opowiadaniu „Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego.

- Autor przebywał w obozie Auschwitz-Birkenau.
- W opowiadaniu opisał sytuację, gdy grał z kolegami w piłkę nożną, a do obozu przybył nowy transport z 3 tysiącami ludzi.
- W ciągu krótkiej chwili, gdy pobiegł po piłkę, wszyscy zniknęli i zostali zagazowani.
- Tadek i jego koledzy codziennie widzieli korowody ludzi zmierzających na śmierć.
- W utworze pojawia się informacja, że w obozie zagazowano już około miliona ludzi.
- Borowski zwrócił jednak uwagę nie tylko na liczbę ofiar i okrucieństwo nazistów, ale także obojętność obserwatorów tej tragedii i anonimowość ofiar, których nikt godnie nie pochował.

„Rozmowy z katem” Kazimierz Moczarski – autor skupił się na ukazaniu ludobójstwa z perspektywy oprawcy, dla którego sukcesem było zamordowanie jak największej liczby Żydów.


Udostępnij



  Dowiedz się więcej