Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Stan wojenny to czas, który znasz tylko z lekcji historii i opowiadań starszych członków rodziny. W tym okresie Polacy musieli mierzyć się z ciągłą kontrolą ze strony władz, zastraszaniem i poczuciem niepewności. W takich realiach przyjmowali najczęściej dwie odmienne postawy – bierną lub buntowniczą, o czym pisał Marek Nowakowski w „Raporcie o stanie wojennym”.

- Atmosfera strachu panująca podczas stanu wojennego powodowała, że większość ludzi biernie obserwowała sytuację i podporządkowywała się systemowi.
- Ludzie obawiali się donosu i aresztowania, dlatego nie chcieli przyciągać uwagi władz.
- Jedynie nielicznie otwarcie wyrażali swój bunt wobec decyzji władz.
- Tak postąpili uczniowie z opowiadania „Wróg”, tworząc apel o przywrócenie internowanej polonistki.
- Buntowniczą postawę przyjął także bohater opowiadania „Boże, zmiłuj się nad Wilnem”.
- Niektórzy Polacy buntowali się po cichu, publikując nieocenzurowane pisma („Głód prawdy”) oraz przekazując je obywatelom („Kolporter”).
- Także sami reprezentanci władzy buntowali się i okazywali współczucie zwykłym ludziom („Rewizja”).

„Profesor Andrews w Warszawie” Olga Tokarczuk – profesor Andrews przypadkiem znalazł się w Polsce w czasie, gdy wprowadzono stan wojenny. Bohater czuł się bezradny, ponieważ nie rozumiał zaistniałej sytuacji i czuł się nią zaniepokojony, a w oczach spotykanych Polaków również widział smutek i strach;


Udostępnij



  Dowiedz się więcej